Kerstmis - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Kerstmis - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Kerstmis

Door: Hilly

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

30 November 2012 | Oman, Masqat

Hoewel we in een moslimland wonen, valt het op hoeveel hier aan de kerst wordt gedaan en niet alleen door de “buitenlanders”. De Indiërs en Bangla’s staan met open mond te staren naar de diverse flikkerende lichtjes en mooi opgetuigde bomen. Aan een Omanees vrouwtje vroeg ik of zij ook Kerst vierde, nu dat deed ze niet maar wilde wel een kerstboom met veel lichtjes. Het is een gegeven dat Omani helemaal blij worden van veel lichtjes en vooral als ze knipperen.
De afwasmachine doet het weer, 2 Indiërs in dienst van Samsung kwamen enthousiast binnen, want zij repareerden alleen wasmachines en afwasmachines, dus erg gespecialiseerd. Wel vermelden ze erbij dat de machine nu wel werkte, maar dat het heel snel weer kapot kon gaan, maar dan moest ik maar weer even bellen. De kosten waren……..niets! Dat is dan weer een leuke bijkomstigheid.
Deze week hebben wij ook met verbazing op het strand, de visvangst gevolgd. Met 2 bootjes die ongeveer 500 meter uit elkaar liggen en samen kilometers lange netten, van boot naar boot in een enorme cirkel vanuit zee met 2 auto’s richting strand trekken. De vangst is erg divers: krabben, roggen, schilpadden en meer kleurige enge vissen. Omdat er natuurlijk veel mensen omheen staan, maken ze er natuurlijk een showtje van. Bangla’s staan er met een plastic zak op de neus bij en alle vis die teruggegooid wordt, nemen ze mee en hebben
‘s avonds een heerlijke, gevarieerde visschotel.
Dinsdag kreeg Bonne te horen dat het bedrijf woensdag gesloten was, i.v.m. de “42e National Day “ dus een lekker lang weekend. Wij zijn naar het Park Inn hotel geweest, want daar hebben ze een zwembad boven op het dak en wij wilden wel eens weten hoe het uitzicht is vanaf een 9 verdiepingen hoog gebouw. Het was echt prachtig, alleen al hoever je dan kan kijken en probeert te herkennen.
Nog even een krantenberichtje: In Dubai wordt het grootste overdekte winkelcentrum gebouwd. Het wordt 30% groter dan Hyde Park in Londen er worden 80 miljoen bezoekers per jaar verwacht en de kosten worden geraamd op 4,2 miljard Euro…..hoezo crisis?
Tot mails vanuit een vrolijk verlicht Oman.

• 30 November 2012 - 15:39

Haydée:

Beste Hilly, zoals altijd weer een mooi verslag van jou, ik vind het prachtig hoe je het overbrengt men krijgt het gevoel alsof men er persoonlijk bij is, maar jammer genoeg geen foto vanuit het zwembad boven op de 9de verdieping, hoop dat jullie hebben genoten van het uitzicht, groetjes vanuit heerlijk warm Aruba met zo nu en dan een regenbui. Haydée.

• 30 November 2012 - 18:55

Helma De Jong:

Hallo luitjes, hartstikke leuk die verhalen over jullie leven in Oman. Ook de foto's hebben onze belangstelling! We wensen jullie een gezellige decembermaand. Groeten uit Dr88, Helma.

• 03 December 2012 - 21:30

Titia Engberts :

Hey, Hoi ...zo te lezen en te zien gaat het goed met jullie .
    Hier ook alles prima ,weekend sinterklaas geviert met de kids ,nu op naar de Kerst en Oud & Nieuw .dan hebben we 2012 ook weer gehad !
    Bij jullie branden de lichtje al ,hier begint het ook tekomen eerst nog 5 Dec .
    Het is daar bij jullie lekker warm ,het is hier nat en koud ..hopelijk krijgen we een fijne winter met schaatsen zoals vorig jaar ..
    Nou ik heb weer genoten van jullie berichtje en foto,s ...wij wensen jullie mooie feestdagen en een gezond en liefdevolle 2013 .
    Liefs vanuit Overdiep Appingedam waar we heerlijk wonen in ons appartement .xx

• 04 December 2012 - 17:28

Kees V:

Hoi Hilly en Bonne Bij deze alvast fijne Kerstdagen en een gezond 2013 gewenst.
    Ria krijgt 18 December een nieuwe knie,ze wordt in het Delfzicht
    ziekenhuis door Dr Bens geopereert,dus ze is wel 6 maanden
    met het herstel onderweg.
    Hilly kun je mij ook eens wat vertellen over het leven van de inwoners
    van Oman [arbeiders] hoe zijn de sociale verzieningen,als ik zo jou
    verslagen lees zijn daar allen maar rijke Omanis en de arbeiders komen
    uit de derde wereld om het gewone werk te doen,of zie ik het verkeerd ?

Veel liefs uit Delfzijl Kees en Ria