Theedrinken bij de buurvrouw - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Theedrinken bij de buurvrouw - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Theedrinken bij de buurvrouw

Door: Bonne en Hilly

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

30 Januari 2009 | Bangladesh, Dhaka

Veel kennissen, vrienden en familie vragen of ik Nederland ook mis, dan moet ik antwoorden (nog) niet.
Misschien speelt het weer en het vakantiegevoel een grote rol en de relaxedheid van de bevolking.
Natuurlijk speelt de “Dutch club”ook een grote rol, want alle Nederlanders daar zitten in hetzelfde schuitje en er worden heel veel feestjes gevierd, dus je hebt genoeg kans om elkaar te treffen.
Gisteren hadden we een afscheidsfeestje van mensen die na 4 jaar Bangladesh vertrekken naar Calcutta. Dan wordt de hele tuin van de Dutch club versierd met lichtjes en er wordt Hollandse kaas, bitterballen en stukjes rookworst geserveerd en natuurlijk de rauwkost met dipsaus en er wordt jaren 60 muziek gedraaid en gedanst.
Wat dat betreft is het hier een komen en gaan van mensen, gemiddeld wonen ze hier 4 jaar, dat heeft te maken met ambassadepersoneel, die moeten na 4 jaar weer naar een andere stek.
Maar over het algemeen zitten hier zo’n 250 Nederlanders en die ik nu gesproken heb hebben allemaal spijt dat ze moeten vertrekken.
Je mist natuurlijk wel de mensen waar je in Nederland gezellig even een kopje koffie ging drinken, maar internet en “skype” bellen, maakt de wereld een stuk kleiner en dan blijft het contact, alleen nu op een andere manier.
Vorige week was ik door de buurvrouw (zij komt uit India en haar man werkt hier bij Nestle) gevraagd om de volgende morgen om 9.30 uur langs te komen voor een kop thee!!! (ik drink dus altijd koffie) en ze had ook een paar vriendinnen uitgenodigd vertelde ze.
Kom ik daar binnen staat er een geheel gedekte tafel met koud en warm Idiaas eten (allemachtig scherp) maar er was ook fruit en teveel om op te noemen.
Zitten daar 8 Indiase vrouwen compleet in felgekleurde Indiase outfit, daar zit ik tussen in mijn broek, zie je het voor je.
Ze had 2 hulpen in de keuken die constant aan het bakken waren, een soort tappa’s, pannenkoekjes en mihoen met van alles erdoor.
Maar voor mij had ze Nescafe koffie omdat ze wist dat Nederlanders altijd koffie dronken en haar man werkt immers toch bij Nestle.
Ze woonden hier allemaal al verscheidene jaren en spraken vloeiend Engels.
Mijn buurvrouw woont hier nu 6 jaar en vertrekt in december, want ze had bedongen dat haar kinderen (2 zonen) hier de lagere (Amerikaanse) school af konden maken.
De oudste studeert nu in India en de jongste zit in groep 8.
Ik denk dat de buurvrouw raar op zal kijken als ik haar op de koffie vraag, dat wordt koffie met wat erbij, maar ik ga heus niet de hele morgen staan koken.
Zo zie je maar weer, elk land heeft zijn eigen gewoontes.
Tot mails vanuit Dhaka.




  • 30 Januari 2009 - 11:26

    Dietre:

    het lijkt me wel lekker,maar op de vroege morgen al zo veel eten,ik ben druk aan het bakken voor mijn verjaardag appel,kwark taart enz.,bewaar wel wat in de vriezer want het is zoweer april toedeloe en prettig weekend groetjes ut Snits(Diete doei)

  • 30 Januari 2009 - 13:46

    Klara:

    Lieve b+h, eindelijk weer contact,het lukte op de een of andere manier niet met de p.c.alles ok ,mooi weer,straffe oostenwind maar heerlijk gezond.Wat een leuke uitnodiging van de buurvrouw,wat een andere wereld en bijzondere ervaringen,om nooit te vergeten.V+B mochten vriendjes meenemen te eten ,dus gezellig vrijdagavondhapjes.Verder geen nieuws,morgen de n.d. in veel coll.hebben griep,wij zijn gelukkig nog niet geveld.Dikke kus van G+K+V+B.

  • 30 Januari 2009 - 19:36

    Douwe.:

    Hoi,luitjes lekker op vakantie geweest?.
    Zo te lezen vermaken jullie je wel.
    En beleven jullie vast meer dan in nieuwolda.

    Even een vraagje we willen graag wat foto,s van hier sturen. Maar weten niet hoe dat moet.
    Kan je me mailen hoe ik dat kan doen.
    De hectische januari maand zit er weer op met jullie weten wel de vele verjaardagen.
    De verjaardag van anneke was rustig de helft had griep want er heerst hier een grote griepgolf.
    En jullie waren er niet dus wel een beetje saai.
    Maarja dat halen we wel weer in of niet dan.
    Verder alles goed hier.
    Het vriest hier weer een graad of zes.
    Maar in de sloten ligt nog geen ijs.
    Ze hebben het er weer over dat er binnenkort weer geschaatst kan worden op ondergelopen stukken land.
    We zien wel.
    Vandaag was het weer een zonnige dag maar dat zijn jullie wel gewend hahaha.
    Het is de koudste januari maand in 12 jaar volgens het knmi.

    Zo dat was het uit Sneek.
    De groetjes van ons allemaal.

  • 31 Januari 2009 - 12:37

    Kid En Tjally:

    Hoi Bonne en Hilly,

    Dit is inderdaad weer eens anders koffiedrinken. Wel leuk dat ze Nescafé voor je had. Ik zal het aan Jeroen (werkt nu bij de Nestlé in Amsterdam) vertellen, misschien kan hij ook eens een jaartje naar Bangla Desh. Verder alles goed hier, we zien elkaar in mei (bij Willy).
    groetjes Kid en Tjally

  • 01 Februari 2009 - 16:57

    Immie:

    nou ik zou zeggen, zet 'm op. Ook maar even voor keukenprinses spelen, dat kun je best.
    ha ha ha, groetjes !!!

  • 01 Februari 2009 - 19:20

    Ria:

    Dat valt me nou tegen: ik had gedacht dat jij je kookboeken had meegenomen!
    Dan gaan we dat van de zomer toch samen doen!
    ( jammer dat de buurvrouw dan al weg is)
    Groetjes,

    Ria

  • 05 Februari 2009 - 21:20

    Anita:

    verwacht niet dat ik dat voor je ga doen hoor als je in april weer terug komt hi hi gr buffie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilly-Bonne

Dit maal zijn wij zijn gaan werken voor een lokale aannemer in Oman. Bonne heeft er een baan gekregen als "Operartions Manager" en geeft leiding aan circa 600 mensen. Dit aantal is sterk afhankelijk van het aantal projecten dat onderhanden is. Het leiding geven gaat gelukkig door middel van tussenpersonen zoals site engineers, foreman enz. Als directe staf functioneren wij binnen een groep van 40 man/vrouw.

Actief sinds 25 Nov. 2008
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 212480

Voorgaande reizen:

30 September 2008 - 14 September 2009

Bangladesh

21 December 2011 - 30 November -0001

Het Arabisch Schiereiland

Landen bezocht: