Top Gear - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Top Gear - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Top Gear

Door: Hilly

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

07 December 2012 | Oman, Masqat

In een straal van 10 km rondom onze wijk vind je de autodealers van alle beroemde (lees dure) merken. In onze wijk zitten Maserati en Jaguar.
Dit is het land van de “dikke” auto’s, geen invoerrechten, geen wegenbelasting, geen BPM, geen BTW en de benzine 0,20 eurocent! per liter. De auto’s zijn hier veel goedkoper dan in Nederland door het ontbreken van BPM en BTW. Een auto die in Nederland €30.000,= kost, heb je hier voor minder dan de helft. Een auto moet ook minimaal een motor hebben met 6 cilinders en 3,5 liter inhoud. Anders vinden ze het geen auto. Het liefst zien ze een auto met de 5.7 liter HEMI motor en die laten ze dan soms nog aanpassen naar 8 liter(deze informatie is van Bonne).
Toch begrijp je hier vaak niet hoe ze aan hun rijbewijs zijn gekomen. Indiërs zijn gewend om links te rijden en dat is te merken en Omani’s zijn altijd bezig achter het stuur, eten, slapen (dan vliegt de auto van links naar rechts) en vooral bezig met hun mobiel, ze zijn gek op telefoneren. Het is niet voor niets dat alle rotondes, kruispunten worden. Ze komen de rotonde wel op maar niet weer af. Gearceerde strepen zijn hun onbekend en worden gebruikt als parkeerplaats, net als de vluchtheuvels.
Wij waren verbaasd dat hier als het regent direct 30 kilometer per uur wordt gereden en de mistlampen aankomen, de reden is dat de inwoners hier de beweging van de ruitenwissers volgen en dus niet verder op de weg kunnen kijken.
Alle Omani’s die geen opleiding hebben genoten en niet ergens in de verte een rijk familielid hebben, waar ze bij kunnen werken, willen alleen maar sturen. Dus als vrachtwagenchauffeur, taxi- of privéchauffeur. Maar verder komen ze de auto niet uit, dus een vrachtwagenchauffeur helpt niet met sjouwen.
Bij diverse restaurants hebben de Omani’s de gewoonte om in de auto te blijven zitten en te toeteren, zodat de bediening de bestelling kan opnemen en later bij de auto brengt.
Groetjes uit een sneeuwvrij en strooiautoloos Oman.

• 07 December 2012 - 14:31

Trea:

en waar is de tnt auto?

• 07 December 2012 - 18:59

Yvonne Kok:

Hoi Hilly en Bonne, weer genoten van jullie verhalen. Ik zag het voor, toeteren en zo je bestelling krijgen.
    Must hier doen!!

groetjes johan en yvonne

• 09 December 2012 - 15:46

Annie Kuijpers:

Zo wat een prachtige auto s en uh ik heb wel in de gaten we moeten naar juliie toe komen om te tanken.
    Wat een goedkope benzine.
    Hebben jullie al een nieuwe auto uitgezocht van de geshowde foto s?
    De porche panamera das een plaatje.
    groeten uit Sneek
    Henk en Annie

• 10 December 2012 - 17:14

Henk:

Ja mooie auto,s maar ik zie ze hier ook alleen maar op plaatjes in autoweek.
    en de sneeuw is weer weg het kon wel warmwater geregend hebben.
    Het was in een nacht weer weg.

Groetjes Henk,

• 11 December 2012 - 13:37

Margreet:

Hey Hilly, al gereden in zo'n grote Amerikaanse limousine? Dat is toch heel wat anders dan je groene Dafje uit de tijd van de Drakenstraat. Lijkt me machtig om die te besturen!

Groeten uit wit Toppenhuzen.