Het 2e Mekka - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Het 2e Mekka - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Het 2e Mekka

Door: Bonne en Hilly

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

02 Februari 2009 | Bangladesh, Dhaka

De Bishwa Ijtema, is een jaarlijkse islamitisch samenzijn gehouden op Tongi, Bangladesh gescheiden door de rivier Turag. Het evenement richt zich op het gebed en meditatie.
Je kunt het vergelijken met Mekka en is ongeveer 15 kilometer van ons appartement.
De bijeenkomst wordt georganiseerd door de Bangladesh Tablighi Jamaat. Het duurt drie dagen en wordt bijgewoond door meer dan drie miljoen moslims, waardoor het de tweede grootste samenkomst is na de tocht naar het bedevaartsoord Mekka.(de Hadj)
Het programma wordt afgesloten met het laatste gebed. Dit duurt een uur en het hele verkeer ligt stil en iedereen heeft een handgebaar met de pinken tegen elkaar, alsof ze een boek lezen. De traditie wordt ingeleid door een Indiase Savant vernoemd naar Maulana Ilyas en begon als een kleine groep van religieuze onderlegde individuen die zich verzamelen op een lokale moskee. Voor eenenveertig jaar is Tongi de gekozen locatie, hoewel soortgelijke programma's zijn van een mindere omvang in andere landen. De Ijtema is niet-politiek, en dus misschien trekt het daarom mensen van alle religies.
Het gebed is bedoeld voor verheerlijking en het welzijn van de moslim gemeenschap. Dit immens populaire programma geeft de mensen van Bangladesh een kans om samen te zijn met de moslims uit andere landen en wordt doorgaans bijgewoond door prominente politieke figuren.
Het samenzijn vindt plaats op een gebied dat bestaat uit 160 hectare (0,65 km 2). Moslim aanhangers uit ongeveer 80 landen wonen de driedaagse goddelijke zegen van Allah bij.
Deze informatie heb ik gekregen van mijn houseboy, hij kwam ook helemaal in outfit en wilde ook meelopen, maar toen hij hoorde dat ik met de riksja ging leek dat hem ook wel fijn.
Zat hij de hele rit met de handen tegen elkaar naast mij te prevelen.
De meeste moslims lopen! 4 uur heen dan 1 uur bidden en dan 4 uur terug, vanaf hun huis op teenslippers.
Dit jaar zijn er 3 doden gevallen die in de verdrukking zijn geraakt.
Alle wegen zaten potdicht en alles wat rijden kan zat tjokvol mensen (riksja’s, treinen, ook op het dak, vrachtwagens en karren).
Mijn houseboy en ik zijn op de riksja geweest (dat is het snelste want hij vliegt overal tussendoor) en hij bracht ons naar een voetgangersbrug waar je alles heel mooi kon zien.
Onderweg zorgt het leger voor water en fruit en diverse mensen langs de kant geven drinken.
Vooral de mensen die er 3 dagen geweest zijn met 2 flesjes water en niet gedoucht (met deze warmte) zien er afgepeigerd uit.
Op de terugweg ging de riksjaman tegen het verkeer in (want dat was het kortste zei hij) maar ik heb zo nu en dan de ogen dichtgeknepen.

Bonne was vandaag op zijn werk, want daar was een TV opname van de NCBS. Die waren erg geïnteresseerd in deze manier van composteren. Een Frans-Canadese reporter en een Franse cameraman en een Bangladeshy. Dat praat lekker vlot weg als je alleen du vin, du pain et boursin en een petit peu kent, maar wie weet wordt Bonne nog ontdekt als acteur.
Het is jammer dat het programma alleen in Frankrijk en Canada wordt uitgezonden, maar wie weet misschien krijgen we nog een copietje opgestuurd.
Dit was een religieuze bijscholing vanuit Dhaka,
Tot mails Bonne en Hilly

• 02 Februari 2009 - 14:14

Trea:

leuk man wat jullie daar allemaal meemaken
    geniet er maar van en ik lees met veel plezier je stukjes

groetjes

• 02 Februari 2009 - 19:20

Titia:

Leuk wat jullie daar allemaal meemaken. wat een andere wereld zeg.
    De temeratuur is vast aangenamer dan hier.
    Ik vind het leuk om allemaal te lezen. Succes met alles

• 02 Februari 2009 - 19:55

Haydée:

Als ik jou stukken lees, heb ik het gevoel alsof ik het zelf beleef, dus je brengt jullie belevenissen echt levendig over.

Groetjes

• 02 Februari 2009 - 21:05

Heiko,anneke,marco:

Dag Bonne en Hillie,

Echt geweldig om jullie berichten te lezen!
    Het is een compleet andere wereld, die jullie steeds beter leren kennen.
    De temperatuur bij jullie lijkt me heerlijk; hier is het kil en grijs met een klein laagje sneeuw
    De hartelijke groeten

• 03 Februari 2009 - 11:48

Annie:

Hoi Stienstra`s
    En wij al zeuren als het bij de rotonde bij Joure wat langer duurt.Wat een chaos daar,wat zul jij straks relaxed terugkeren naar Nederland,want geduld hebben leer je daar zeker.En voor degene die moeten lopen een soort 1 daagse van Nijmegen, maar dan in Bangladesh hi hi.
    Komen jullie straks ook bekeerd terug?
    De hartelijke groeten ût Snits.
    Henk en Annie

• 04 Februari 2009 - 07:16

Monique:

Hoi Bonne en Hillie

Ontzettend leuk om op deze manier jullie avontuurlijke leven te kunnen volgen. Wat een andere wereld is het daar en wat maken jullie een hoop bijzondere dingen mee! Ik heb nog niet alles gelezen (zit nu op het werk)dus weet niet of er ook vervelende berichten tussen zitten (hoop het niet). Thuis ga ik lekker alles doorspitten en bekijken.
    groetjes, Monique

• 06 Februari 2009 - 17:35

Paul:

Hallo. alles ok daaro?
    Hier alles best.
    mooi om jullie leven te volgen op deze manier.
    een hele belevenis lijkt me. Groeten en tot later Paul&Anneke. ps. het is vrijdag dus........... v!mabnight. Moi

• 06 Februari 2009 - 17:35

Paul:

Hallo. alles ok daaro?
    Hier alles best.
    mooi om jullie leven te volgen op deze manier.

• 08 Maart 2009 - 21:48

Antoni Van Delden:

Toevallig ben ik net aangekomenvanuit Nederland in Dhaka op Bishwa Ijtema, heb de treinen gezien met de vele mensen op het dak.
    Was leuk en herkenbaar om dit te lezen, Ik wens jullie een goede tijd in Bangladesh
    Groeten
    Antoni van Delden