Uitgenodigd bij Bokul Khan "De Houseboy" - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Uitgenodigd bij Bokul Khan "De Houseboy" - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Uitgenodigd bij Bokul Khan "De Houseboy"

Door: Bonne en Hilly

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

20 Februari 2009 | Bangladesh, Dhaka

Zaterdag 14 februari waren we uitgenodigd bij onze houseboy. Dat heeft best wel indruk op ons gemaakt.
Met 8 families leefden ze in een oude , vervallen boerderij en ieder had een koeienstal van 24 vierkante meter.
Zij leefden in wat bij ons 1 slaapkamer is qua oppervlakte. Er stond een 2 persoonsbed 1 tafeltje 2 stoelen een bank en 2 kastjes. Aan elektrisch hadden ze 1 gloeilamp, een oude tv en de koelkast die ze van ons gekregen hebben. Moet je je voostellen in deze warmte zonder koelkast en het leuke is dat de hele buurt de etenswaren bij hun brengt om koel te bewaren. Om 12.00 uur kwam de chauffeur van Bonne en om 13.00 uur hadden we afgesproken. De hele buurt was uitgelopen om ons te “bekijken” en hele groepen mensen verdrongen zich voor het enigste raampje in huis. Er was geen wc en geen stromend water en een butagasflesje om op te koken.
Golfplaten op het dak, dat lekte in de regentijd en de kastjes en het bed stonden op houtblokken, want in de regentijd staat er 20 centimeter water in de “kamer”. Bonne zat al te bedenken hoe hij dat dak dicht kon krijgen. Bokul zijn moeder was apart voor ons overgekomen uit een dorpje buiten Dhaka (2 uur op de riksja en terug).
Er hing voor al deze stallen een touwtje met een gordijntje, waar iedereen buiten ( koud water) kon douchen.
Ook zat er achter dit gordijntje een gat in de grond (ook buiten) dat diende als wc. Het eten was prima, wij hadden een mes en vork gekregen en de rest eet met de linkerhand. Er was mihoen, nasi, een soort vissticks, gamba’s en gebakken vleesbrokjes. Voor na ,dikke zoete rijst in melk van de koe van oma, dus verser kan het niet, dit had ze in een plastic fles meegenomen. Ze waren de hele morgen bezig geweest met bakken en braden, want eten is voor hun betaalbaar en dat willen ze je dan in overvloed geven. Ze zijn heel onderdanig ze buigen steeds voor je en als jij gaat staan gaat iedereen staan, maar dat kunnen wij (willen we wel) niet 1,2,3 veranderen, dat is er door de jaren heen ingeslopen. Het was verder heel gezellig (met handen en voeten praten) want alleen houseboy en zijn broer spraken Engels. Om 15.00 uur zijn we weer in de auto gestapt (die nog steeds stond te wachten) omdat Bonne nog een vergadering had. Je bent beide een beetje beduusd, want je weet dat zijn leefomstandigheden zo zijn, maar het met eigen ogen zien is anders. Wij hebben ook werkelijk niets te klagen en dan dringt het tot je door wat je allemaal hebt en toch zijn deze mensen heel gelukkig en vrolijk.
Groetjes Bonne en Hilly,
Tot mails en bedankt voor alle leuke reacties op de weblog.

• 20 Februari 2009 - 09:14

Tietje:

Hallo.,de koelkast ziet er heel hip uit beetje in de stijl van Herman Brood.Maar er is daar veel armoe als ik de foto,s zie, maar het eten ziet er lekker uit. P.S. Leuke foto van jullie tweetjes heel knus,de romantiek straalt er van af.Gr.uit APP. EN TOT DE VOLGENDE MAIL. DOEIIIIII.

• 20 Februari 2009 - 12:21

Ria V:

Het is weer een mooie reportage die je hebt gemaakt van het etentje,het geeft een goed beeld van hoe de mensen er leven en wonen.En Bonne als je hulp nodig hebt om het dak te repareren dan horen wij het wel. Wij zijn benieuwd wat je de volgende keer te vertellen hebt H Gr

• 20 Februari 2009 - 19:06

Willy:

Jeemineetje, wat een verhaal weer. Inderdaad, je denkt hier dan wel eens, waar maken wij ons in helesnaam druk om, maar ja..... Krijg je nooit eens zo'n gevoel, dat je een hele familie wel wilt adopteren?? Of dat je een project of zo wil beginnen om de allerarmsten daar te helpen? Maar er is waarschijnlijk geen beginnen aan, zoveel armoe kom je daar tegen. Dan zijn we toch maar weer erg blij hier in Nederland met onze kredietcrisis! Groetjes Willy en Jappie uut Sneek!!

• 20 Februari 2009 - 21:24

Anneke,heiko,marco:

Hallo Hilly en Bonne,

Echt geweldig om jullie belevenissen te volgen!
    We kijken er steeds weer naar uit!
    Wat geweldig knap om met zo'n, naar onze begrippen, primitieve keuken, zo'n uitgebreide maaltijd te bereiden!
    Heel indrukwekkend om te zien dat ze onder zulke leefomstandigheden toch gelukkig zijn.
    Groeten,
    Heiko, Anneke & Marco

• 20 Februari 2009 - 22:43

Anita:

En wij maar hier klagen wat voor weer het het is ,je kan wel zien hoe gelukkig dat die mensen zijn groetjes J A M

• 21 Februari 2009 - 05:18

Ria:

Indrukwekkend om te lezen en te zien. Het zet je inderdaad even weer met beide benen op de grond. Hoezo klagen over recessie? Groetjes,

Ria

• 21 Februari 2009 - 18:49

Diete:

Hey zus en zwager
    Wat weer een belevenis en wat zien jullie het verschil tussen arm en rijk.Heel indrukwekkend denk ik.nou toedeloe we bellen snel weer effentjes.groetjes sytze ne diete ut Snits

• 23 Februari 2009 - 08:05

Boukeline:

ik tink ik moat nedich wer eefkes sjen hoe't mei Hilly en Bonne is, ja as je dit dan lêze wat ha wij it dan goed, je witte dat dy earmoede der is mar as je it net mei eigen eagen sjogge is it dochs fier fuort,mar as je it sels meimeitsje makket dat wol yndruk.
    groetnis ut Easthim fan Boukeline en Gerrit

• 26 Februari 2009 - 16:48

Tom:

heej, luitjes merken jullie ook nog wat van de opstand bij jullie int dorp? Want ik hoor op de radio berichten dat het hommeles is in Dhaka. Kom anders maar weer terug hierheen. groetjes femke imke en ik

• 27 Februari 2009 - 20:47

Monique:

Ongelooflijk wat een andere wereld! Je maakt heel wat mee. Mooie en ontroerende dingen maar ook een hoop ellende. Gelukkig is er wel eten in overvloed.
    Is het Bonne al gelukt om het dak te repareren?