Het leven op straat - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Het leven op straat - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Het leven op straat

Door: Bonne en Hilly

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

21 Maart 2009 | Bangladesh, Dhaka

Het gros van de inwoners van Dhaka heeft geen vaste woon- of verblijfplaats. Vaak is hun ouderlijk huis in een dorpje buiten Dhaka en slapen ze op straat of op hun werk. In het weekend is het een uittocht van vervoersmiddelen en zondag vroeg in de morgen komen ze weer naar de stad. Het weekend is hier vrijdag en zaterdag (moslim). Openbare toiletten kent men hier niet. Men doet hier hun behoefte op straat (altijd mannen). Ze hebben een soort tafelkleden om waar niets! onder zit, deze doen ze op een slimme manier een beetje aan de kant en zitten dan gehurkt, met de rug naar de weg. Meestal zit daar een goot, i.v.m. de komende zware regenval, en die wordt zo nu en dan uitgemest en op een hoop gegooid en verbrand. Zelfs als ze een “huis” hebben gaan ze toch nog buiten zitten. Mannen maken hier ook altijd veel lawaai, rochelen (zal wel met het stof te maken hebben) en smakken, dat geeft aan dat ze lekker eten. Het eten gaat met de rechterhand (links is onrein) en op een speciale manier. Ze pakken eerst een beetje rijst, draaien dat rond tot een bolletje en nemen dan links en rechts een klein beetje vlees en groente tussen de vingers en verwerken dat al draaiende weer in het bolletje. Dus het is ook een ritueel en niet een kwestie van: prop maar naar binnen. Je hebt bijna in iedere straat iemand , die met een thermoskan loopt met thee (2 eurocent) en kleine koekjes (ook 2 eurocent) en hij verkoopt ook nog sigaretten per stuk!! De Bangla’s hebben een Marlboro doosje en dan stoppen ze daar 2 of 4 sigaretten in. Verder wemelt het hier van de “guards” zij werken via verschillende firma’s (zeg maar guards uitzendbureaus) en aan het uniform kan je zien bij welke firma ze werken. Ze staan bij iedere school, winkel, pinapparaat, woonhuizen, restaurant, bank en appartement(dag en nacht). De guards van ons appartement begin je nu een beetje te kennen en dat is wel leuk. In het begin sprongen ze in de houding (dat leren ze op de guardsschool) maar dat hebben wij ze al afgeleerd, het leek wel of we in het leger zaten. Ze willen alles wel voor je doen, en dan is het nog van, wat wil je zelf. Ze brengen ons ‘s morgens de krant en dat houden we erin. Deze guards hebben een shift van 8 uur (zijn met zijn vieren) en hebben 1 dag in de week vrij (ze hebben hier nog een 6 daagse werkweek) en verdienen ongeveer 25 euro per maand. En het belangrijkste is ze hebben werk.
Groetjes van Bonne en Hilly en tot mails.

• 21 Maart 2009 - 17:50

Annie:

Hallo Stienstraatjes.Nou van bekeuringen voor wildplassen zoals in Nederland,hebben ze nog nooit gehoord natuurlijk.En wat zal het daar stinken bah ,aan de andere kant wel lekker makkelijk zo,n lange lendedoek hi hi.Wat zal je een lol gehad hebben om de mannen te spotten en te fotograveren(al pissent en poepend)hopenlijk had je wel een stofmasker op.
    Groeten ut Snits

• 22 Maart 2009 - 19:26

Anita:

Misschien is een dixi een ideaal idee om mee te nemen vanuit Nedeland daar heen gr Anita

• 23 Maart 2009 - 09:49

Sita:

Een dixi zou wel gemakkelijk zijn Anita, maar het zal wel een Tena worden met een plasgootje...Ennu...Bonne en Hilly,jullie passen jullie daar toch wel aan de gewoontes van het land?? Ook daar willen we wel graag foto's van zien!! hihi Tot gauw.Groetsjes uut Delfziel