Water - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Water - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Water

Door: Bonne en Hilly

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

10 April 2009 | Bangladesh, Dhaka

Zaterdag 4 april Timo’s verjaardag gevierd, hij werd 7 jaar en Sabiena had een goochelaar gehuurd (die komen dan 5 man sterk) met een echte duif uit de hoed getoverd,voor kinderen schitterend. Stoelendans gedaan en taart gegeten. Ze kunnen hier geweldige taarten maken die je koopt voor 5 euro per kilo met geweldige kleuren, Timo had een kasteel uitgezocht.
Iets heel anders hier, is het gebruik van water. Uit de kraan is voor ons buitenlanders niet aan te bevelen i.v.m. buikloop. Er zit hier teveel arseen in het water en dat zijn wij niet gewend. Heel veel buitenlandse mensen hebben hier een watercooler, zoals je tegenwoordig ook op bedrijven en ziekenhuizen in Nederland ziet. Dat is eerst vreselijk wennen, want zelfs als je bijvoorbeeld sla spoelt moet het ook met dat water en tandenpoetsen. Maar het went heel snel en je hebt gemiddeld 4 volle watervaten staan met 20 liter en als je belt komen ze direct de lege vaten omwisselen. Het water dat eruit komt is heerlijk koud. Het kost 50 eurocent per vat.
De gasprijs gaat hier per gaspit, wij hebben 4 gaspitten en een oven, dan betaal je dus voor 5 pitten.
Elektrisch is hier iets heel aparts, ongeveer 4 keer per dag gaat (nu het warmer wordt en veel airco’s aanstaan) het elektrisch er hier af en neemt in dit appartement de aggregaat het over, in elke ruimte werkt dan 1 lamp en alle fans werken. Iedereen is er hier al aan gewend, zelfs kleine kinderen, het wordt dan even aardenacht (ook in restaurants) en na enkele minuten nemen de aggregaten het over. Je kunt dan niet skypen en internetten.
Het is ook lachen als je in huis iets kapot hebt (want omdat wij een gemeubileerd huis hebben, kunnen we de huisbaas bellen) dan komen ze altijd met heel veel mensen. Bijvoorbeeld onze airco in de computerkamer had niet zoveel kracht meer, even bellen, en dan komen ze met 4 man sterk. 1 persoon is altijd “de looker” hij kijkt of alles goed gaat maar deze doet niks. En omdat we 3 hoog wonen en de airco’s buiten aan het appartement hangen vroeg ik mij af waar de ladder was. Maar nee, een persoon krijgt een touw om de middel en wordt door 2 mannen die in de slaapkamer staan naar boven gehesen (lang leve de Arbo) en dat maken duurt de hele middag.
Drie man hebben hier een nieuwe televisie afgeleverd, kijken ze heel trots dat hij het doet en vervolgens zitten ze met z’n drietjes op de bank een film uit te kijken, want haast hebben ze niet.
Even over de houseboy, sinds deze week gebruikt hij geen prednison meer, hij moest per 5 mg. afbouwen van 45 mg. maar dat moest geleidelijk. Nu waren we gister even boodschappen aan het doen en hij wreef over zijn knieën, ik vroeg wat er was en hij zei dat het stekende pijnen waren, dat zijn natuurlijk de naween van het afkikken. Toen we thuis waren heb het bad met warm water laten vollopen en gezegd dat hij daar een half uur in moest gaan zitten, en anders ga je er maar even in slapen, maar dat durfde hij niet omdat hij niet kon zwemmen! Hij vertelde dat dit de eerste keer in zijn leven was dat hij zich gewassen had met warm water en een bad is voor hun natuurlijk onvoorstelbaar, hij had zijn haar gewassen met shampoo( nog nooit gebruikt) en zei trots dat zijn haar nog nooit zo zacht geweest was. Maar het belangrijkste natuurlijk was, dat zijn knieën geen pijn meer deden. Dingen die voor ons heel normaal zijn, zijn hier heel bijzonder.
Tot volgende keer,tot mails vanuit Dhaka (39 graden)
(bedankt voor de leuke reacties)

• 10 April 2009 - 17:41

Tietje:

hallo Bonne en Hilly.Het was weer een leuk mailtje, zo word je nog iets gewaar van een ander land, heel interesant allemaal. we zitten nu voor het paasweekend, doen ze daar bij jullie ook wat aan?,het is heer lekker warm, we genieten weer van op terrasjes te zitten.we zijn vanmiddag even naar Winschoten geweest, gezellig maar druk.tot mails maar weer.

• 10 April 2009 - 17:56

Heiko,Anneke &Marco:

Hallo Bonne en Hilly,
    Allereerst bedankt voor jullie digitale kaart voor m'n verjaardag. Het was de eerste die ik kreeg.
    Ik blijf me verbazen over de dingen die wij als heel normaal ervaren, in Bangladesh niet vanzelfsprekend zijn. Het is wel eens goed om daar bij stil te staan.
    Het feestje ziet er gezellig uit. Op Marco's feestje was ook een goochelaar en dat was een schot in de roos.
    Vandaag hebben we een lekkere zomerse dag gehad boven de 20 graden.
    Heerlijk!
    Bij jullie lijkt het me wel erg warm, maar daar zijn jullie al wel aan gewend denk ik.
    Wij wensen jullie fijne Paasdagen!
    Groeten,
    Heiko, Anneke & Marco

• 10 April 2009 - 19:44

Willem En Alie:

Hallo Bonne en Hillie,Bedankt voor jullie mooie berichten.Zo te horen genieten jullie daar met volle teugen.Hier is alles oke.Prettige Paasdagen en oant sjen!!!(Bleeker is 27-3 overledenH.gr W en A.

• 11 April 2009 - 10:07

Willy:

Hallo Bonne en Hilly,
    wat een heerlijke verhalen elke keer weer! Het is soms net of je er zelf bij bent, zo gezellig en overduidelijk schrijf je alles op, geweldig!! Wel weten wij hier in Nederland weer even hoe wij worden verwend met
    alle gemak en luxe om ons heen. Het schiet al op naar 16 mei. Ben erg benieuwd (en hoop van wel!!) of jullie ook van de partij kunnen zijn. We horen het wel, groetjes van Jappie en Willy uit Sneek.

• 12 April 2009 - 10:34

Ria V:

Moi Hilly en Bonne aller eerst fijne paasdagen gewenst,vieren ze daar ook pasen of kennen ze dat niet.Onze vakantie zit er ook aan te komen,nog drie weken en dan zijn we vertrokken.We gaan naar Italië en Kroatië,we zouden ook naar dat gebied gaan waar die aardbeving geweest is,maar ze hebben de route nu verandert,die mensen daar hebben nu geen pottenkijkers nodig.
    Wanneer komen jullie naar Holland,2mei zijn wij vertrokken
    Groetjes en veel liefs uit Delfzijl Daaaag