DE BERGEN IN - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu DE BERGEN IN - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

DE BERGEN IN

Door: Hilly en Bonne

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

22 Juni 2012 | Oman, Masqat

Afgelopen weekend had Bonne een extra dag vrij (dus ons weekend was donderdag, vrijdag en zaterdag). We zijn er nog niet precies uit waarom die vrije dag was, maar dat is ook niet echt belangrijk. Dus wij vatten het plan op om een hotelletje in de bergen te boeken. Maar wat bleek; heel veel mensen hier hebben hetzelfde gedacht en alles was volgeboekt. Dus zijn we zaterdagmorgen in alle vroegte richting Jabal Akhdar (de bergen) gegaan (ongeveer anderhalf uur rijden) omdat het daar 15 graden “kouder” is. Wij vertrokken vanuit Muscat om 8.00 uur met 45 graden en hoog in de bergen was het 30 graden, dus heerlijk. Beneden in de bergen wordt je gecontroleerd door de politie of je wel een 4 wiel aangedreven auto hebt, anders mag je niet naar boven. Op de top zijn prachtige hotels en hele leuke dorpjes. Als je naar beneden gaat dan kom je uitrij bakken tegen. Dus wanneer de remmen te heet worden of niet meer werken kun je de auto in een soort oplopende grindbak af laten remmen. Dinsdagmorgen werd ik gebeld door de buurvrouw. Haar 3 dochters waren een paar dagen te logeren (dochters werken in het onderwijs, dus allemaal vakantie). Of ik even langs wilde komen voor koffie. De dochter met 11! kinderen (ze is 36 jaar, woont 2 uur rijden hiervandaan), vertelde dat haar schoonmaakhulp was weggelopen. Ze had heimwee (de kinderhulp is er nog). Nu moet ze op zoek naar een nieuwe en daar zijn een soort uitzendbureau voor. Je betaald 2000,- euro, dat is voor de retourvlucht en 2-jarige verblijfvergunning. Maandelijks moet je een salaris van 150,- euro betalen en na 2 jaar mag de hulp beslissen (na een maand vakantie) of ze het wil verlengen. Vaak zijn dit Filippijnen, Indiërs of inwoners van Zanzibar, die de kinderen in hun vaderland bij oma hebben gedropt en hier puur zijn om geld te verdienen. Wij lazen in de krant dat het hier in jaren, zo lang achter elkaar, niet zo heet is geweest. Dat hebben wij weer……
Tot mails.

• 22 Juni 2012 - 06:30

Haydée:

Hallo Hilly en Bonne, weer een mooi verslag, want een prachtige omgeving, maar de hotels lijken heel dure, mooi weekend gehad te zien naar jullie foto's.
    Groetjes en tot horens

• 22 Juni 2012 - 10:13

Sita:

Haaihaai,

Lekker zo'n extra dagje? Het lijkt wel allemaal heel luxe en duur die hotels. Is dat ook zo? Of is het allemaal schoneschijn? En die bergen? Is dat niet eng om daar bij op te rijden? En als laatste het weer... Ik begrijp dat het dus niet lekker warm is? Ik hier doe gewoon of ik gek ben?! Amper 18 graden en ik trek een rok aan met blote benen er onder... Jullie kunnen zeker niet een beetje warm deze kant opsturen? Dan zijn jullie daar blij en wij hier....

Dikke tuut uut Farmsum

• 22 Juni 2012 - 13:29

Willy Greidanus:

Hoi Bonne en Hilly,

wat een verhaal weer, jeetjemina. Je hoopt idd niet dat je remmen het begeven daar bovenaan! Toch wel weer een hele belevenis, jullie maken heel wat mee hoor. En wat veel kinderen hebben die vrouwen, ongelooflijk. Maar die moet je dus ook allemaal voeden en kleden enz. Onvoorstelbaar. Maar jullie hebben het wel warm, dat is in Nederland wel anders. op dit moment hoost en stormt het hier enorm, het lijkt wel herfst. We zullen maar hopen dat het met de Sneekweek beter is!
    groetjes uit Sneek en oan't sjen

• 24 Juni 2012 - 13:46

Anja:

Hallo Dit ziet er weer prachtig uit en voor jullie een genot om even weer "normale"temeraturen te voelen lijkt me.
    Wat ook een mooie hotels daar dat had ik niet verwacht!
    Tja en wat moet een mens met zoveel kinderen??? Het oefenen zullen ze wel lekker vinden????
    al met al geniet er maar weer lekker van en ik verheug me alweer op het volgende bericht!! tot dan en groetjes Anja.