Klederdracht - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Klederdracht - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Klederdracht

Door: Hilly en Bonne

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

16 Juli 2012 | Oman, Masqat

Omdat meer dan 75% van de bevolking moslim is, zie je hier natuurlijk veel bijbehorende kleding. De mannen (meestal) in witte gewaden, de zogenaamde dishdash en de vrouwen (meestal zwart) de Jilbab. De woestijnbewoners zijn meestal in diverse kleuren en aan de burka van de vrouwen is met het zgn. snavelmasker te zien dat ze uit de buurt van Nizwa komen. De vrouwen in burka’s, dragen daaronder in huis de meest moderne outfits, deze net als hun haar, mag alleen aan haar man, broers en andere vrouwen getoond worden en daarom zitten vrouwen en mannen in huis gescheiden, dan kunnen ze de jurken even over de stoel hangen. Maar niet alle vrouwen dragen een burka, maar bijna allemaal een hoofddoekje. De mannen dragen een grote verscheidenheid op hun hoofd. De lange doeken (gedragen door de Arabieren in de kleuren wit, roodgeruit of zwartgeruit) worden vastgezet met een zwarte band, deze werd vroeger gebruikt voor het kamelen drijven. Een Fez, een wit in vele kleuren geborduurd hoofdkapje, wordt hier het meest gedragen. Een kleurrijke strak om het hoofd gewikkelde doek, geeft aan dat je een geboren Omanees bent. Aan de witte jurk van de mannen hangt op sleutelbeenhoogte een kwastje, dit wordt in de parfum gedompeld, dus je begrijpt dat je hen van verre aan “ruikt” komen. Mannen staan ook altijd bij de dure parfum en zoeken deze ook uit voor hun vrouw, want hun redenering is: ik moet het lekker vinden ruiken, want het is mijn vrouw. Vaak dragen mannen in hun riem een soort rondgebogen dolk (khunsjar) vaak van zilver en prachtig bewerkt maar tegenwoordig alleen voor de sier.
Voor de belangstellenden onder jullie, ik ben geslaagd voor mijn eerste Engels grammatica tentamen, van de 20 te behalen punten had ik er 17,5. Van de 16 leerlingen hadden 7 een hertentamen, want dit telt mee voor het eindcijfer.
Het huisvuil, wat mij eerst erg rommelig leek, is een prachtig systeem. Op elke straathoek staat een container en deze wordt (nu het zo warm is) om de 2 dagen geleegd. Alles kun je erbij gooien, dus als er verhuisd wordt, is het soms heel veel. Afgelopen dinsdag hebben we nog een gezellig avondje van de buitenlanders gehad met een tropische muziekband.
Tot mails en groetjes vanuit Muscat.

• 16 Juli 2012 - 15:48

Haydée:

Gefeliciteerd met het slagen voor grammaticaal engels, een mooie uitslag, wat een verscheidenheid
    hoofdbedekking zeg.
    En zo te zien een overbelaste container vuil, die staat toch niet voor je deur.

Tot speodig groetjes voor jou en Bonne

• 16 Juli 2012 - 16:26

Ria R:

Fantastisch gedaan en gefeliciteerd! Dan kun je met een gerust hart op vakantie naar Nederland.
    Tot gauw!

Groetjes,
    Ria

• 16 Juli 2012 - 17:56

Kees V:

Gefeliciteerd met het slagen voor je examen engels.
    Vertel eens hoe het in dat rijke land geregeld is wat de gezondheidzorg betreft ,
    moet je daarvoor betalen ? Zijn er sociale uitkeringen en moeten de mensen daarvoor
    betalen ? Betalen de burgers ook belasting of betaald die rijke regering alles ?
    Zomaar een paar vragen.
    Groetjes van ons uit het koude Delfzijl

• 17 Juli 2012 - 12:19

Boukeline:

Lokwinske!

• 17 Juli 2012 - 15:25

Suzanne Amsterdam:

Door je verslagen krijg ik al een beeld van Oman en steeds meer zin om er heen te gaan.
    Ben benieuwd naar verdere verhalen. Tot ziens in Nederland.

• 18 Juli 2012 - 18:00

Sietie:

zie je hillie met zijn allen duimen en het is gelukt!gefeliciteerd!neem er een op van mij.heb even tussen de troep gezien maar er licht niets tussen voor mij.hahazo.n boerka liekt me wel wat.en dan de straat op.of mien man in zo,n jurkje.wij wensen jullie nog heel veel feestjes toe.dan hebben wij leuke foto.sop de pc.endie verhalen er bij geniet ik wel van.gr van ons, sietie.

• 19 Juli 2012 - 09:03

Sita:

Felisiteerd meiske, volgende week een traktatie voor je rapport! Lijkt je dat zelf nu niets? Zo'n burka?
    Nooit meer de sores of het wel past en staat? En dan Bonne ernaast met zo'n mooi wit gewaad en een lekker geurend kwastje...?? Jullie vormen dan vast nog een mooier stel...?? hihi
    Wat ik bijzonder vindt is dat die mensen zich allemaal zomaar laten fotograferen? Hoef je hier in Staphorst niet te proberen?

Nu nog ff van het warme weer genieten en dan weer voor even terug naar regen,donder,kou en bliksem....lekker fris!! hihi

Eerst goeie en tot heul gauw