Kerstdiner (2x) - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Kerstdiner (2x) - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Kerstdiner (2x)

Door: Bonne en Hilly

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

26 December 2008 | Bangladesh, Dhaka

We hebben al 4 kerstkaarten uit Nederland ontvangen, dat is hier een heel hoog gemiddelde, omdat je van post nooit zeker kan zijn.
We hebben 1e Kerstdag 2 kerstdiners gehad. Om 12 uur werden we door Sibon(de chaffeur van Bonne) opgehaald, die stond erop dat wij bij zijn familie kwamen voor de kerstlunch.
Wat moet je je daarbij voorstellen, een boemstukje gekocht(zie foto) 5 euro en een fles wijn.
Komen we terecht in een wat wij zouden noemen "sloppenwijk" maar ze hebben een huis en dat is luxe.
De auto werd geparkeerd (allemaal mensen er omheen om de auto te bekijken) en wij moesten door nauwe zandsteegjes verderlopen.
Zie je het voor je, ik op mijn hakjes (het is tenslotte kerst).
Komen we in een donkere bunkerhal, waar 6 deuren opuit komen.
Er hangt een vreemde lucht van eten en kruiden, waarvan mijn maag nu al begint te protesteren, even slikken en doorzetten.
Komen we in een ruimte met 2 kamertjes waar 2 tweepersoonsbedden staan en een gang waar de eettafel staat.
Wij komen eerst in de ene slaapkamer te zitten met een klein tafeltje en 2 klapstoeltjes.
Sibon komt bij ons zitten, ik zei waar is de rest van de familie?
(Ze leven daar met z'n achten!!
Sibon (60 jaar) zijn vrouw 2 dochters een schoonzoon een zoon en een kleinzoon van 6 (zie foto) )
Zitten ze allemaal gehurkt in de andere slaapkamer,want ze mogen niet met "the Boss" zo ze Bonne steevast noemen niet in 1 ruimte.
Komt er een dochter met 3 schaaltjes,
met een gesenden appel, gepelde sinaasappel en een stukje cake.
Dan komen er 2 flesjes water en 2 blikjes Heineken te staan (13.00 uur in de middag). Maar je moet bedenken dat ze hier 100 Taka (is 1 euro per dag verdienen) en dat een blikje Heineken hier 70 Taka kost, dus wij zeiden tegen Sibon bewaar die blikjes maar mooi voor vanavond, want je voelt je bezwaard.
Ik zei tegen Bonne wat gaat hier nu verder gebeuren, want ik hoorde allemaal gerommel in de "keuken".
Die was 1 bij 1 meter van blik met 2 butagasstelletjes.
Opeens werden we geroepen was de tafel in de gang gedekt voor 2!! personen, met speciaal voor ons 2 nieuw gekochte borden.
Het eten zag er prima uit, rijst,een soort foe jong hai, rundvleesbolletjes en sla, en een beetje aardbei ijs na (daar een luxe) Gaat iedereen weer naar de slaapkamer, zitten wij daar met z'n tweetjes en Sibon kwam steeds om de deur te vragen of het lekker was en of er wel genoeg was.
Nu wisten wij gelukkig dat als je hier het eten op hebt, je direct op hoort te stappen.
Dus 15.00 uur hadden we het ijs op en de familie bedankt (die overigens op Sibon na, geen woord engels spreekt, dus van een maatschappelijke discussie of praten over koetjes en kalfjes is geen sprake.
Maar het zijn zulke integer, lieve mensen, die alles voor je over hebben en dit graag om willen zetten in eten omdat dat hier ruim voldoende is en erg goedkoop.
Eerst een paar foto's.

• 28 December 2008 - 18:39

Anita:

Dus dinner for 2. Wel zielig hoe ze daar allemaal leven maar ja ze weten niet anders.Wat is Nederland dan een rijk land vergeleken bij daar.Dus Bonne de big boss!!!!!!!!!!