Winkelen - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Winkelen - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Winkelen

Door: Bonne en Hilly

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

12 Februari 2009 | Bangladesh, Dhaka

Eerst het grote nieuws, vandaag ons eerste regenbuitje gehad, dus dat was even echt Nederlands. Winkelen is hier een kwestie van uitersten. Je hebt hier in de buurt 2 “westerse” supermarkten, maar daar komen over het algemeen alleen de “allochtonen” zoals wij. Voor de deur staat iemand die de deur voor je opendoet, ze halen een karretje op, willen meelopen om de boodschappen erin te doen, halen het bij de kassa uit de kar, een ander doet het in stoffen draagtasje (plastic mag niet) en een ander brengt het naar de auto of riksja. Er loopt overal altijd heel veel personeel rond. Eigenlijk is alles hier te koop alleen soms een iets andere smaak, zoals soep en sausjes. Soms hebben ze iets nieuws bijvoorbeeld champignonsoep, aardappel anders of aardappelpuree maar dan moet je het meteen kopen want je weet niet wanneer ze het weer krijgen.
Groente is alleen vers te verkrijgen, in blik zijn alleen doperwtjes en champignons. Kaas en koffie is hier duur, een pond koffie is 8 euro, maar beter duur dan niet te krijgen. Drank en varkensvlees (Islamitisch land) is allebei in een achterafwinkeltje te koop. We hebben hier een Duitse slager (die zit hier al 22 jaar) en die verkoopt, zuurkool, spekjes, boterhamworst en varkensvlees, en daar koop ik ook mijn rundvlees. De drank is alleen te koop in een klein winkeltje op vertoon van je paspoort, dus dit is alleen voor buitenlanders. De lokale bevolking doet iedere dag ( omdat ze geen koelkast hebben en niet weten hoeveel geld ze per dag te besteden hebben) boodschappen op de verschillende, hele grote markten Je hebt veel groentemarkten, tassenmarkten,schoenen, horloges en sieraden. Kleding laten veel mensen maken, ze nemen je maat op, je kiest de stof uit, tekent een voorbeeldje en 2 dagen later kan je voor 3 euro een bloes ophalen of voor 10 euro een herenmaatpak. Op de markten staan jongetjes met grote manden klaar om het spul voor jou naar huis, riksja of auto te brengen. Het is er altijd druk en er hangen heel veel, niet te plaatsen geurtjes. Gister ging ik naar de “apotheek” die zijn hier heel veel, winkeltjes van 3 bij 3 meter en vol met doosjes en potjes super ongeorganiseerd.
Omdat ik muggenbultjes had vroeg ik iets tegen het jeuken, want ik wilde er wel goed om slapen. Waarschijnlijk had hij alleen het laatste begrepen (ze knikken altijd ja, en zeggen dat ze het begrijpen) want toen ik thuiskwam met 20 pillen! voor 80 eurocent, zei mijn houseboy dat het slaaptabletten waren.
Brood halen we vaak bij een Deense bakker , die heeft wit en bruinbrood en kadetjes en heerlijke taart, die je zelf uit kan zoeken uit een boek (met of zonder tekst erop) die koop je per kilo!!!!(5 euro).
De bevolking zelf eet heel zwaar bruinbrood (lijkt op roggebrood), maar meestal witte rijst (3x per dag) met hun rechterhand, links is onrein.
Dan heb je de hele kleine buurtwinkeltjes, die tjokvol staan maar als ze iets niet hebben, halen ze het vlug bij een andere winkel vandaan, dus alles is er te koop.
Leuke bijkomstigheid: op de Bangla tv zag ik reclame voor een crème die het gezicht binnen 10 dagen lichter!! van kleur maakt. Voor wie moet ik allemaal een potje meenemen naar Nederland?
Over de markten volgende keer meer.
Tot mails,
Groetjes Bonne en Hilly

• 12 Februari 2009 - 18:15

Tietje:

jij komt met een koffer met kleren terug,het is daar zo goedkoop. dus jullie hebben regen gehad bij ons ligt eralweer een beetje sneeuw,dus nog steeds winter.Leuk wweer iets van jullie te lezen blijven jullie volgen. doeiiii. gr van Peter en Tietje

• 12 Februari 2009 - 19:54

Annie:

Hallo
    Je zou het bijna leuk gaan vinden om boodschappen te doen.
    Alleen het vlees lijkt me niet echt gezond wat daar allemaal buiten hangt in de zon brrrr.
    Het verhaaltje over de creme snap ik niet,wordt het alla Michel Jackson? kwa kleur bedoel ik?Hebben ze daar geen creme voor de kraaiepootjes hi hi dan hou ik me aanbevolen.
    Groeten uit Sneek

• 13 Februari 2009 - 19:16

Jannie:

Wat vind ik het leuk, om al die dingen die speciaal zijn in Bangladesh te leren Hilly. Je hebt er tot dusver veel tijd in gestoken! Bedankt en groeten vanuit Nederland -vandaag in een natte-sneeuwbui teruggereden vanuit Duitsland; Blchhh!!

• 15 Februari 2009 - 17:57

Immie:

Dus ik kan mijn maten wel even doorgeven ???!!!

• 15 Februari 2009 - 18:02

Sita:

Waneer zullen we weer eens gaan "shoppen" ??

• 15 Februari 2009 - 19:59

Henry:

je kunt er genoeg kopen daar
    zo gaat er niet aan toe in nieuwolda. het is hier nog
    een beetje winter.
    de groetjes daar en tot de
    volgende keer.

• 19 Februari 2009 - 08:50

Ria V:

Hilly je kan wel verslaggever worden je maakt leuke verslagen ze zijn prettig om te lezen,zo door gaan.En de foto,s geven een goede indruk van het leven daar bij jullie.
    Groetjes uit Delfzijl

• 19 Februari 2009 - 12:11

Alinda:

Moi Hiltje

Leuk om jouw verhaaltjes te lezen,vooral met de foto's erbij.Ben je al aan het werk in het ziekenhuis daar?Of geniet je nog steeds van het vrije gevoel?Veel plezier en doe ook de groetjes aan Bonne.We hebben afgelopen vrijdag gewonnen in Delfzijl in poule 3(bitterballen!!!!)
    Hoe gaat het met jouw volleybal daar?

Liefs van ons allemaal