Eid feesten - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Eid feesten - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Eid feesten

Door: Hilly en Bonne

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

25 September 2009 | Bangladesh, Dhaka

De rust (voor zover je van rust kunt spreken) is een beetje wedergekeerd in Dhaka, alleen nog de gezelligheid van “dweilorkestjes”. Het hectische winkelen en verkeer is deze week een verademing. We hebben bij het Westin hotel (volgens hier 5 sterren) op de bovenste verdieping een cappuccino gedronken en dan heb je een schitterend uitzicht over de omgeving. De ober die ons bediende vertelde ons dat hij ging trouwen en dat we op 1 oktober van harte welkom waren (we kenden hem 1 minuut) maar ja een blanke op de bruiloft is hier status.
Zondag zijn we met een stelletje uit de Dutchclub naar Savar geweest, dat is ten noord westen van Dhaka, een prachtige omgeving en we hebben de “toeristische” route genomen langs het water. Onderweg is het al lachen, ze hangen hier vaak kotsend uit de ramen van de bus, dus vooral de autoramen dichthouden. Ook loopt er een man met 7 koeien (voor de slacht) midden op de snelweg (moet kunnen). We zijn naar het bevrijdings monument geweest. Dat is geplaatst ter nagedachtenis van de 3 miljoen gesneuvelden tijdens de onafhankelijkheids oorlog met Pakistan, die eindigde in 1971. Het is een monument van 40 meter hoog en je kan er doorheen lopen via gangen. Het ligt midden in een schitterend onderhouden park. We hebben op de terugweg nog even Italiaans gegeten en hadden zelf nog even een flesje wijn meegenomen.
Maandag waren we uitgenodigd bij Bokul zijn ouders in Gazipur. Omdat zijn broer naast zijn ouders een “echt stenen” huis laat bouwen en zelf al 19 maanden in Saoedie Arabie werkt, wilde hij graag dat Bonne een aantal foto’s van de bouw maakte en via de computer hebben we die naar hem doorgestuurd. Als het huis klaar is, zijn wij er nog niet precies achter wie er allemaal gaan wonen. In ieder geval Bokul zijn ouders en als de 3 broers uit Saoedie Arabie verlof hebben, gaan die er ook wonen. Dinsdag hebben we even geluncht in de Dutchclub en natuurlijk gezwommen. We hadden de tennisrackets ook meegenomen maar om ongeveer 14.00 uur viel de regen met bakken uit de lucht.
Hier in de wijk Gulshan waar wij wonen liepen hele ploegen vrouwen te bedelen (dat gebeurd hier veel) maar nu vroegen ze om “eid mubarak” dat kun je vergelijken met 11 november wanneer de kinderen om snoep langs de deuren gaan. De vrouwen komen vaak uit nabij gelegen dorpen en het is de bedoeling dat de (naar hun leefstandaard) rijken geld geven aan de armen. Het bedelen is in Bangladesh sinds juni verboden, maar daar is nog niet veel van te merken. In het winkelcentrum staan vrouwen met baby’s op de arm (vaak geleend van de buurvrouw) om geld voor eten te vragen en als je met de auto voor een stoplicht staat is het ook bingo. Maar het is hier vaak een heel groot netwerk, waar veel geld mee wordt verdiend.
Gisteravond met nog twee stelletjes naar de Scandinavische club geweest daar hadden ze Oosterse (vis in bananenbladeren, gebakken banaan en gekruide mihoen enz.)barbecue met jaren 70-80 muziek.
Tot mails
Groetjes Bonne en Hilly.

• 26 September 2009 - 09:07

Petra:

Hej Bonne nogmaals GEFELICITEERD, heb je nog een feestje gehad. Het is daar wel een totaal andere wereld waar wij ons, dankzij jullie verslaggeving een kleine voorstelling van kunnen maken. Groetjes

• 26 September 2009 - 12:24

Klara:

lieve hilly
    Van Harte Gef met je verjaardag.Heb je een leuke dag gehad? Ik schaam me dood veel te lang niets laten horen.Druk,druk ook al is dat geen reden.In gedachten wel bij je en vergeet je niet hoor! Nieuwtje: ons huis staat te koop als je het nog niet wist.Spannend,plannen om naar Drachten te gaan.Veel liefs van ons.We drinken een prosecco op je.Liefs Klara +G+V+B

• 26 September 2009 - 17:20

Annie:

Na zo n lief mailtje,moet ik het wel volhouden om te reageren hi hi,nee hoor geen probleem.Als ik je verhaal weer lees en de foto s bekijk krijg ik bijna honger jullie eten heel wat lekkere dingen,en zo n prive zwembad lijkt mij ook wel wat.
    Groeten uit Sneek
    Henk en Annie

• 28 September 2009 - 08:29

Boukeline:

Hilly noch fan herte lokwinske mei dyn jierdei de 25e(password 25-09-54, bin'k noait ferjitten) mar wer bedankt foar de leuke ferslagjes.

gr. Boukeline en Gerrit