Uitjes in Oman - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Uitjes in Oman - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Uitjes in Oman

Door: Hilly en Bonne

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

03 Maart 2012 | Oman, Masqat

Omdat Irma (Nederlandse van de Shell club) haar verjaardag vierde, zijn we naar de club geweest. Veel champagne met bubbels. De gasten kwamen uit Canada, Peru en Oman, dus internationaal.
Ria geniet ook van de grote winkelcentra en toevallig had er gister eentje een schilderijententoonstelling en Ria is een amateurschilder en dan is dat leuk om te zien.
We hebben de grootste moskee van het Arabisch schiereiland bezocht ( jullie kennen de moskee vast van het bezoek van Beatrix). Even een paar wetenswaardigheden over de moskee:
Er is plaats voor 20.000! gelovigen, de gebedsruimte voor de vrouwen is versierd met een schitterend mozaïek, in een kroonluchter aan het plafond zijn 35 swarovski-kristallen verwerkt en weegt 8 ton. Aan het grootste Perzisch tapijt ter wereld hebben 600 vrouwen 4 jaar geknoopt. Een heel indrukwekkend gebouw. Ria en ik moesten beslist een doekje dragen en overal waar je naar binnen ging, moesten de schoenen uit, die konden overal in rekken (net als bij een bowlingbaan).Wij hebben heel gezellig gepraat met een moeder en dochter die voorlichting gaven over het geloof. Dit ging onder het genot van een heerlijk kopje koffie en een glas water. Hun viel het op dat sinds Beatrix is geweest er meer Nederlandse toeristen Oman bezoeken.
Vandaag naar de oude haven geweest. Daar is een museum waar alles is tentoongesteld over Oman, zoals kleding en gebruiksvoorwerpen. Buiten was ook een schitterende tuin en de weg erheen was een story op zich. Ria en ik stonden op een taxi te wachten en toen stopte een meneer uit Syrië. Hij vroeg of we mee wilden rijden en hij bood ons aan eerst een kopje koffie bij hem thuis te drinken. Wij dachten waarom ook niet en het was heel gezellig. Hij (Bilal was zijn naam) had een vrouw en 2 dochters (22 en 19 jaar) in Syrië en ging elke maand naar zijn land. Zijn werk in Muscat is, dat hij er voor moet zorgen dat alle grote supermarkten in Muscat vlees aangeleverd krijgen. Dit komt voornamelijk uit Zuid Amerika. In Syrië had hij nog een boomgaard met 250 olijfbomen. Hij had een emmer! met olijven staan en we kregen heerlijke zoete koekjes bij de koffie. Bilal heeft ons keurig naar een taxi standplaats gebracht. Het was ‘s avonds onrustig in de stad, heel veel getoeter en jeugd in auto’s met rood witte shirts, omdat Oman met voetbal gekwalificeerd is voor de volgende kwalificatieronde voor het WK in Brazilië, door met 2-0 te winnen van Thailand.
Tot mails vanuit Oman.

• 03 Maart 2012 - 17:50

Trea:

hij staat er weer op

• 03 Maart 2012 - 18:24

Sita:

Bij vreemde buitenlandse mannen in de auto stappen voor lekkere koekjes?????? Wat gebeurd daar allemaal?? iiieeeee??? ;-)))

• 04 Maart 2012 - 16:06

Vader Ria:

Ook dit verslag weer vol leuke verrassingen
    Hilly het wordt langzamerhand tijd dat je ria op het vliegtuig zet.
    Bonne je kent het gezegde "boer pas op je kippen"",hou ze in de gaten.
    groetjes

• 05 Maart 2012 - 20:43

Susan:

Hoi Ria, Wat leuk om je zo te volgen. En hoe groot is je koffer? volgens mij kun je daar prima winkelen! Geniet nog van je vakantie!

• 06 Maart 2012 - 07:35

Piet:

Lieve Ria,

Je ziet er prachtig uit en zo te zien geniet je volop.
    Zie je volgende week weer.

Piet