ENGELS - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu ENGELS - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

ENGELS

Door: Hilly en Bonne

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

08 Juni 2012 | Oman, Masqat

Ook hier gebeuren nog “grootse dingen”. Ik ga weer naar school. Op zondag en dinsdag ga ik naar het Britse Consulaat waar ze Engelse les geven. De 2e taal is hier Engels en vooral mijn grammatica kan wel een opfrisser gebruiken. Spreken is nog geen schrijven en de middelbare schooltijd ligt ver achter mij. Hier is een enorm tekort aan Engelse leraressen, vooral aan de lagere school. En omdat dit niet een land is waar vrijwilligerswerk voor het opscheppen ligt, lijkt mij dit een uitdaging en het Britse consulaat wil dit natuurlijk heel graag steunen. Het is ook in hun belang dat Engels gestimuleerd wordt. Onze lerares is een Iranese die op 12 jarige leeftijd met haar ouders naar Australië vertrokken is en overal 2 jaar les geeft en dan de biezen weer pakt naar een ander land. In de herfst vertrekt zij naar Maleisië. Er wordt lesgegeven in 10 niveaus en uit de test kwam dat ik in niveau 8 moet beginnen. De klas bestaat uit 11 Omanese mannen, 6 Omanese vrouwen, 1 Indiase, 1 Marokkaanse en 1 Nederlandse (Moi). Meestal wordt deze cursus betaald door het bedrijf waar de leerlingen werken, want die hebben er natuurlijk baat bij. Ik stroomde dit leerjaar in, de rest volgt de lessen gemiddeld al 4 jaar, die zijn in niveau 1 begonnen. Aan het consulaat is een moskee verbonden en tijdens de les mag men bidden als die behoefte er is. Je snapt dus wel, dat dit voor een Nederlander een vreemde, onrustige situatie is, maar alles went.
Het consulaat is op dit moment helemaal versierd met vlaggetjes en ballonnen omdat de Britse koningin 60 jaar op de troon zit. Waar hier door de studenten veel gebruik van wordt gemaakt op school is het behalen van het Engelse “iels” niveau. Dat is een vereiste (wereldwijd) wanneer je in een ander land naar de universiteit wilt. Hier is een uitwisselingsprogramma van studenten met de Universiteit van Maastricht. In de klas zitten we in groepjes van 4 en in ons groepje zit een meisje van 26 jaar en zij heeft 7 broers en 9 zusters, maar haar vader heeft dus drie! vrouwen. Dat komt hier nog voor en vooral in winkels is het een prachtig gezicht, de man (trots) voorop en 2 meter daarachter 3 vrouwen volgzaam naast elkaar.
Engelse groeten uit Muscat Bye Bye……….

• 08 Juni 2012 - 14:24

Tom:

hier vanuit stone city, ook hier mag je gelukkig weer een paar keer per dag bidden, neem Bonnoman ook maar mee naar school, kan ook wel wat bijleren. Laatste loodjes ga zo maar weer naar sneek.

bid ze verder. groeten Tom and the Boppers

Oh Ja, hed niveua van jou vald my noch met.

• 08 Juni 2012 - 16:21

Corrie Bergstra:

Hoi Bonne en Hilly,
    Sa sjoch jo mar wer je binne noait te âld om wat te leren.
    Liket mij hardstikke moai foar dij om aansens engelse les te jaan.
    Wij sitte hjir al yn de oranjekoarts, nederlân moat sneon foar it earst yn it E.K. fuotbalje.
    Na dan wist it wol alles kleuret hieltiid mear oranje.
    Hilly in soad súkses mei dyn engelske lessen.
    Groetnis,
    Meinte en Corrie.

• 08 Juni 2012 - 17:22

Alie Van Der Linde:

Hallo Bonne en Hilly.

Het blijft harstikke leuk om jullie verslagen te lezen.
    Wat zitten jullie in een heel andere wereld op dit moment.
    En ja, in Delfzijl gaat alles z,n gewone gangetje.
    Jullie krijgen wel de hartelijke groeten van Alie.

• 09 Juni 2012 - 10:14

Sita:

En alweer bidden!!?? Jullie zullen wel heel vroom weer terug komen? Engelse les! En dan als juffrouw voor de klas?! Wonderen zijn de wereld nog niet uit blijkt wel. Ben benieuwd hoe ik jullie straks weer terug zie! Als 2 engels biddende konijntjes?

Dikke grunings/frieske tuut uut grunnen.

Zelfs ik heb oranje vlaggetjes hangen...

• 09 Juni 2012 - 14:11

Anja:

Hey Hilly en Bonne,
    Alles nog steeds goed daar??? Vast wel.
    Wat een goed idee van jou Hilly met je engelse lessen !!!!!1
    Gewoon lekker doorgaan zo!!!
    liefs Anja

• 10 Juni 2012 - 12:42

Ria V:

Hier alles oké,we hebben een mooie vakantie op Tenerife gehad,elke dag 26 gr
    het is hier nog steeds najaar met 10-12 gr.

groetjes uit Delfzijl

• 13 Juli 2012 - 16:10

Sietie:

hilly/bonnenog geen heimwee?al die zon je wil toch wel eens .ja regen.het is bij ons zo.ooik wil daar wel heen .met die mooie mensen.he hilly zal zondag voor je duimen.maar denk wel dat het goed komt.je hollandse ogen maar goed openen.dan zijn ze er af.hahagr van hier.