Water - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Water - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Water

Door: Hilly en Bonne

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

01 Juni 2012 | Oman, Masqat

Het leidingwater is hier wel te drinken, alleen zijn wij het hoge chloor percentage niet gewend en daar kun je (misschien) last van krijgen. Daarom gebruiken wij altijd de watercooler voor het wassen van groenten, koffie zetten en het koken. Het is ook de enigste plek waar je in het huis koud water kunt bemachtigen. Als je hier wilt douchen, moet je ongeveer 7 uur in de morgen in de startblokken staan! Dus haarwassen is een kwestie van klokkijken. Verder op de dag is de koudwaterkraan nog warmer dan de warm water kraan. Als we ‘s avonds ons willen afspoelen kan dit in het bad met toevoeging van ijsblokjes en flesjes water die wij invriezen. Deze bevroren waterflesjes gebruiken we ook voor het boodschappen doen, want dat kan niet zonder koelbox. Op het dak staat een waterreservoir en het is natuurlijk logisch, dat wanneer daar de hele dag de zon op staat het water loei heet wordt. Dan is er nog het koken op gas, dat heeft hier erg veel van kamperen. We koken door middel van een gasfles en wanneer deze leeg is moet je uit eten. We hebben op dit moment al de grootste gasfles die thuis bezorgd wordt. Hier koken de mensen lang niet zo vaak als in Nederland. Er wordt veel buiten de deur gegeten en thuis de “kleine” hapjes. De hele dag staat er in huis een bak met rijst klaar en daar kunnen ze zelf iets aan toevoegen. Vaak is het een soort pittige jus en geroerbakte groentes. Het hoeft niet echt warm te zijn, want ze eten hier met de handen. Altijd de rechterhand, want de linkerhand wordt gebruikt voor “onreine” wc doeleinden. Wanneer iemand jou in een restaurant herkent en jou een hand wil geven, tikken ze even met de knokkels tegen de jouwe. Het meeste eten ze hier na het 2e bidden van de dag om een uur of 11.00 in de morgen. Borden vol rijst of hele fijne spaghetti.
Tot mails vanuit Oman.

• 01 Juni 2012 - 17:45

Tom:

hoelaat is 1e 3e en 4e bidden? Zou voor jullie ook wel es goed zijn en dat allemaal bij je dagtaak
    en prakkesaties over water. groetenissen

• 01 Juni 2012 - 18:40

Sita:

Bier en water.....? Leuke volgorde van de reisverslagen...

Zou idd wel eens goed voor ze zijn Tom. Misschien komen ze dan tot bezinning waar ze mee bezig zijn? ;-))))

Dikke tuut uut Farmsum! Waar we helemaal geen zorgen hebben wanneer we moeten douchen,hoe we het water koud kunnen krijgen en hoe we de boodschappen vers in huis krijgen. 15 graadjes! Lekker toch?? ;-((

• 02 Juni 2012 - 17:31

Willem En Alie:

HEb je net een mailtje gestuurd,tige bedankt voor je verslag. Leuk om te lezen. Alles oke hier,een beetje warmer mag wel, de wind is koud.IK wou je bellen maar we zijn jullie no kwijt,Hoe nu ????
    gr W en Alie.