De Sultan - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu De Sultan - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

De Sultan

Door: Hilly en Bonne

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

29 Juni 2012 | Oman, Masqat

Oman is een sultanaat, dat wil zeggen het wordt geregeerd door Sultan Qaboos bin Said Al Said (goede vriend van Beatrix en even oud). Hij is de zoon van Said ibn Taimur, welke hij in 1970 opgevolgd is. Hij is geboren in Salalah, het uiterste zuiden van Oman en op zijn 16e ging hij studeren op een privéschool in Groot-Brittannië en op zijn 20e werd hij naar een militaire academie gestuurd (o.a. gelegerd in Duitsland), daarna maakte hij een wereldreis tot 1964, vanaf die tijd kreeg hij (om onduidelijke redenen) huisarrest, maar mocht wel bezoek ontvangen. Deze tijd besteedde hij aan het lezen van de koran en de geschiedenis van Oman en kwam tot de conclusie dat er armoede was in het land. In 1970 werd hij benoemd tot de nieuwe Sultan, minister-president, minister van defensie en van buitenlandse zaken. Door hem werd Oman lid van de VN en Arabische Liga. De vrouwen kregen kiesrecht, en er werd heel veel geïnvesteerd en heel goed onderwijs en ook 2000 nieuwe moskeen werden allemaal door de Sultan betaald. Hij is gescheiden van zijn Amerikaanse vrouw en is enigst kind. Een enorme boot van de Sultan ligt normaal in de haven van Muscat, alleen in de warme tijd, vaart hij naar Salalah, zijn geboorteplaats, waar het ongeveer 10 graden “kouder” is en ook vele rijke Omanies een 2e huis hebben. Het overgrote deel van de bevolking is Moslim en daar worden wij iedere morgen van op de hoogte gehouden. In de morgen bij zonsopgang, begint tussen 4 en 5 uur een meneer te “zingen” (uithalen met rokershoestje) voor oproep tot gebed. Het verschil in tijd heeft te maken met de zonsopgang. De moslims bidden 5x per dag Fajr om 4.00 uur, Sunrise 5.30, Dhuhr 12.00, Asr 15.30, Maghrib 19.30 en Isha 20.30 (tijden zijn ongeveer, verschilt in minuten per dag). Grote bedrijven hebben een eigen gebedsruimte en voor een moskee hoeft men vaak niet verder dan 500 meter te lopen. Mensen bidden overal, ze spreiden een kleedje naar Mekka of het nu bij de kapper of bij de tandarts is, dat maakt niet uit. Naast de moskeen zijn altijd koffietentjes, waar de mannen na het bidden samenkomen. Vrouwen bidden meestal thuis en in de moskee is er voor hen een aparte ruimte (achterom dus).
Dit was voor jullie het broodnodige stukje cultuur.
Tot mails vanuit Muscat.


  • 29 Juni 2012 - 10:48

    Haydée:

    Weer een mooi verslag met bijbehorende mooie foto's groetjes Haydée

  • 29 Juni 2012 - 11:07

    Sita:

    Het gaat steeds gekker worden met jou??!! Jij? In de geschiedenis? Wat west het is toch west bij jou??
    Hahaha Maar wel weer een mooi verslag! Je kan wel een reisgids over Muscat gaan maken!!?? Meen ik echt hoor!
    Maar doe de volgende keer er maar geen foto's meer bij.....? Ik krijg er zulke verlangens van...hihihi

    Met een rokerighoestje en een dikke tuut zeg ik jullie eerst weer dag uut een bewolkt Farmsum

    Dagdag

  • 01 Juli 2012 - 11:55

    Suzanne Heezen:

    Beste heer en mevrouw Stienstra,
    Met veel plezier heb ik uw reisverslag over Oman gelezen.
    Eind dit jaar ben ik van plan voor een maand naar Muscat te gaan voor Arabische les. Ik heb altijd gewerkt als psycholoog-cultureel antropoloog en verdiep me sinds mijn pensionering in de Arabische taal. Dat doe ik in Amsterdam maar ook via cursussen in diverse Arabische steden. Vorig jaar was ik daarvoor in Fez en Alexandrië. Ik heb al contact met het Polyglot insituut in Ruwi. Een probleem is nog even de huisvesting. Ik zou het leuk vinden om een klein appartementje te huren in het centrum van de stad. Omdat ik nog nooit in Muscat ben geweest, is het moeilijk om de weg daarin te vinden. Ik ben zo vrij om u te vragen of u mij daarbij kunt helpen, of tips hebt omdat u de stad goed kent.
    Ik hoop van u te horen, vriendelijke groet,
    Suzanne Heezen
    Amsterdam
    suzanneheezen@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilly-Bonne

Dit maal zijn wij zijn gaan werken voor een lokale aannemer in Oman. Bonne heeft er een baan gekregen als "Operartions Manager" en geeft leiding aan circa 600 mensen. Dit aantal is sterk afhankelijk van het aantal projecten dat onderhanden is. Het leiding geven gaat gelukkig door middel van tussenpersonen zoals site engineers, foreman enz. Als directe staf functioneren wij binnen een groep van 40 man/vrouw.

Actief sinds 25 Nov. 2008
Verslag gelezen: 1133
Totaal aantal bezoekers 212499

Voorgaande reizen:

30 September 2008 - 14 September 2009

Bangladesh

21 December 2011 - 30 November -0001

Het Arabisch Schiereiland

Landen bezocht: