Verkiezingen - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Verkiezingen - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Verkiezingen

Door: Bonne en Hilly

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

28 December 2008 | Bangladesh, Dhaka

Vandaag een calimiteitenrapport gekregen van de Nederlandse Ambassade. We moeten genoeg voedsel en water inslaan en onze paspoorten en verdere belangrijke dingen (geld enz.) voor het grijpen hebben.
Dan moeten we ons (als er iets gebeurd) zo snel mogelijk melden bij de ambassade.
Wij zitten in de belangrijkste straat voor de verkiezigen want hier zit een parij hoofdkantoor van de Bangladese Nationale Partij.
Het is al wekenlang bezig.
Muziekcorpsen, allemaal pamfletten en hele grote groepen mensen die zich uitspreken (leuzen schreeuwen) voor een partij, ze dragen daarbij gekleurde linten om hun hoofd (groen, geel, blauw, rood en oranje).
Er zijn 5 presidentskandidaten 3 mannen en 2 vrouwen!.
Op dit moment is er een militair regiem en daar wil de hele bevolking graag vanaf, maar als dat lukt zijn ze bang dat de militairen in opstand komen, we zien wel wat er gebeuren gaat en anders maar even op vakantie naar Bangkok (dat is vlakbij).
Het kiezen gaat hier heel apart, iedereen heeft vrij, er rijden geen auto's en alles is gesloten, het telefoonverkeer ligt plat en internetten is ook onmogelijk.
Iedereen (die kan) stemt hier.
Ze gaan naar hun dichtsbijzijnde kieslokaal, en omdat heel veel geen vaste woon of verblijfplaats hebben moeten ze eerst aansluiten in een rij van honderden! Bangladezen om een formulier in te vullen met naam, lengte,gewicht,namen van beide ouders en een handtekening.
Dan aansluiten in de volgende rij met weer honderden en een pasfoto inleveren,vervolgens de derde lange rij om twee vingerafdrukken af te geven en daarna in de rij om het papier op te halen wat dan nog een stempel krijgt en eindelijk de laatste rij om te stemmen en het geheel af te geven, dit kan de hele dag duren.
Ik weet zeker dat in Nederland geen hond meer zou stemmen maar hier is het heel interessant, want dan hoor je erbij.
Dan is nog de vraag, hoe lang gaat het stemmen tellen duren?
Als dat in hetzelfde tempo gaat als hoe ze hier werken wordt het nog lachen.
Wij zijn heel benieuwd hoe het morgen gaat en jullie horen nog van ons.

• 28 December 2008 - 14:54

Sita:

Getver...enge boel daar...ga maar lekker een paar weekjes op vakantie...jullie hebben eerst wek hard genoeg gewerkt...!! Eerst maar ff bekomen!! hahaha

• 28 December 2008 - 15:51

Annie:

Hoi daar
    Wat een belevenissen zeg,wel heel aardig geschreven(hilly)je hebt je roeping misgelopen,of misschien kun je hier een boek van schrijven.(tijd zat)Dan laat je je huishoudelijke beslommeringen aan je house boy over.(beetje jaloers).
    Vanuit Snits willen we jullie alvast een geweldig 2009 toe wensen.
    Groeten Henk en Annie

• 28 December 2008 - 18:45

Anita:

ga maar lekker even naar bangkok daar lekker oud en nieuw vieren met veel vuurwerk

• 28 December 2008 - 19:13

Willy:

Gatverdarrie Hilly, dat hoort allemaal toch wat angstig. Ik zou ook maar vast wegggaan naar Bangkok als ik jullie was!! In ieder geval voorzichtig aan en pas goed op jullie zelf!! Groetjes Jappie en Willy

• 29 December 2008 - 09:03

Diete:

Nou Hilly je hebt nu een echt spannend verhaal op de site gezet,als jullie het niet vertrouwen maar foetsie daar en lekker vancantie vieren in Bangkok,wij gaan richting oudejaarsdag en er wordt hier al flink geschaatst.Nou succes met alles en groetjes sytze en diete

• 29 December 2008 - 16:29

Immie:

hai, dat hebben jullie natuurlijk weer, heer is het poepie koud, ze zijn al aan 't rijden op onze ijsbaan.
    't Is nu even lachen, hebben gat in de waterleiding voorhuis, zitten al tig uur zonder water
    groetjes

• 30 December 2008 - 14:22

Tonny :

Hé luitjes!

Nou, jullie hebben in die paar weken al meer meegemaakt dan menigeen in een jaar! En wat wonen jullie in een gezellige straat: volop leven in de brouwerij!! Dat vind je hier niet...gelukkig...

Als ik jou was Hilly, zou ik nu alvast een house-boy bestellen voor thuis, want anders krijg je afkickverschijnselen.

Trouwens, even iets anders: wij hebben vanmorgen al geschaatst op het Nannewijd. Ids zou gister al, natuurlijk gelijk door het ijs gezakt! Mannen.....

Bonne en Hilly, ook ik wens jullie een gezond 2009, en blijf ons op de hoogte houden, je doet dit heel leuk (slijm slijm).

groetjes uit Oudehaske