Bonne's werkzaamheden - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Bonne's werkzaamheden - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Bonne's werkzaamheden

Door: Bonne en Hilly

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

06 Januari 2009 | Bangladesh, Dhaka

Vorige week zaterdag ben ik even meegeweest naar Bonne's werk
Het is een nieuw aangelegde afvalverwerking waarvan in de toekomst nog 3 rondom de stad Dhaka komen.
Bonne heeft het Nederlandse toezicht.
Het ligt ook in de bedoeling om zoveel mogelijk vrouwen aan te nemen op dit project en dat is voor een land als Bangladesh heel vooruitstrevend.
De vrouwtjes (want ze zijn echt niet groot hier) wilden erg graag met mij op de foto, ze zien hier letterlijk bij je op. Het is normaal dat de meeste werknemers 6 dagen per week werken (ze overnachten ook op de werkplek) Op dit project hebben ze een ziektekosten verzekering wat uniek is in Bangladesh.
Alles is er nog nieuw en moet nog ingericht worden en dat is hier werkelijk een kwestie van aanpassen.
Bangladezen zeggen ja en denken nee.
Het begrip morgen is vaak over 14 dagen,maar we raken er al een beetje aan gewend. De bevolking leeft per dag,morgen zien ze wel weer verder en ze laten zich beslist niet opfokken.
Bonne’s baas dhr. Boone vertoeft veel in Zuid-Amerika, Zuid-oost Azië en Afrika om zijn kennis over afval en recycling te exporteren. Hij investeert middels zijn bedrijf World Wide Reclycling (WWR) dat sinds 2003 zetelt in een monumentaal pand in het dorp-Voorst. In Bangladesh was de feestelijk opening van een composteringsfabriek in Dhaka. Dhr. Boone bouwde de 'plant' samen met een binnenlandse ondernemer. De minister van landbouw en milieu van Bangladesh verrichtte de opening. ,,In die fabriek composteren ze groen afval dat dagelijks in grote hoeveelheden van de markt wordt aangevoerd. Er zijn wel twintig markten in die miljoenenstad. In Nederland zijn we gewend om aan de poort te betalen voor het brengen van afval. Daarginds betaalt niemand voor het brengen van afval. Dan gooien ze het liever in de sloot. Dat kan ook makkelijk want wetgeving is er niet,wel veel corruptie. Boone loste het probleem op door de brenger voor het afval te betalen. Eigenlijk laat hij dat Nederlandse bedrijven doen. Die kopen op die manier een deel van hun CO2-verplichting af.Planten hebben CO2 nodig dat met composteren weer vrijkomt. Dat is in balans. Het verbranden van fossiele brandstoffen voegt alleen maar CO2 toe. Dat is fout. Wereldwijd moet de uitstoot naar beneden, het is nu al te hoog. Een Nederlands bedrijf mag die reductie ook realiseren in een derde wereld-land. Daar is met dezelfde investering vaak meer winst te halen. Elke ton compost die we in Bangladesh produceren staat gelijk aan de reductie van 1 ton CO2. Op de Nederlandse markt is dat 18 euro per ton waard. Met Nederlands geld houden ze de fabriek daarginds draaiend. Per dag komt ongeveer 700 ton groente afval binnen, wat ongeveer 250 ton compost op kan leveren per dag.
Dit is even een technisch stukje, maar dan weten jullie even van de hoed en de rand.
Tot de volgende (iets luchtiger) mail.

• 06 Januari 2009 - 18:53

Sita:

Heel wat anders dan op je eigen stort!! Wist niet dat Bonne ook hier verstand van had..? Misschien hebben ze ook nog wel een chemicus nodig??!! kunnen we weer lekker een bakkie doen!! XX

• 07 Januari 2009 - 18:00

Haydée Rodriguez:

Ik heb net pas alle berichten gelezen en vond dat jij alles mooi weergeeft.
    Jullie hebben het zo te zien naar jullie zin zowel Bonne qua werk als jij bij je omgeving, de mensen die voor jullie werken en de mensen van de Ducth club. Ook oud op nieuw hebben jullie gezellig gehad.

• 08 Januari 2009 - 07:34

Diete:

hoi Luitjes kreeg de email weer terug gister,nu dan maar even op de site.Leuk om te zien hoe Bonne zijn werkomgeving is kunnen we jullie dagindeling een beetje voorstellen,het vriest hier nog behoorlijk dus vanavond maar weer even naar de ijsbaan.groetjes ut Snits bay Sytze en Diete

• 08 Januari 2009 - 10:49

Corrie En Cees:

wij hebben jullie website bekeken leuk is dat om zo te communiceren wij wensen jullie nog gezond 2009 gr. corrie en cees vanuit hoohezand

• 08 Januari 2009 - 14:50

Willy:

Hee, Hilly, nooit gedacht dat jij zóóó groot was?! Geweldig leuke foto!!
    Inderdaad ook erg leuk om eens te lezen waar Bonne nu mee bezig is. Het zal daar nog steeds wel een lekker temperatuurtje zijn, heel wat warmer dan in Nederland. Geniet er maar van! Groetjes Jappie en Willy

• 09 Januari 2009 - 10:00

Joop V Dijken:

Hé Bonne, goed bezig!
    Ik heb even de stukjes op jullie site bekeken en het is volgens mij een interessant project waar je mee bezig bent.
    Wel ver van Nieuwolda maar altijd mooi weer denk ik.
    Groet'n,
    Joop

• 10 Januari 2009 - 22:58

Titia:

hee hilly, niet die kleine vrouwtjes(van de foto) zo naar beneden drukken hoor!
    Leuk om zo inzicht te krijgen over het werk van Bonne.
    Zo te zien heeft Bonne z,n haar een stuk korter. Lijkt leuk.

• 12 Januari 2009 - 10:37

Boukeline:

leuk om te sjen wêr't Bonne mei dwaande is, hjir de lêste dagen in protte op redens stien, mar dêr komt no de klad wat yn it sil teie.
    Yn Indonesie woene se ek mei Gerrit op de foto omdat dy sa grut is, en dan mar giegelje, dat wie wol in komysk gesicht. Sit no op skoalle t'is net sa hiele drok.
    groetnis, Boukeline

• 12 Januari 2009 - 20:42

Klara:

Wat een leuke foto's.We wensen je veel werkplezier in het nieuwe jaar.Heit en mem zijn hier.Heit wil graag wat compost voor de tuin in Biessum.Hilly wat sta je er leuk op.H+M+G+K

• 12 Januari 2009 - 20:46

Klara:

De dec.drukte is weer voorbij.De ijspret is weer voorbij,dooi.Wij gaan een paar dagen naar D.Haag,heit en mem passen op.Alles ok in D'zijl en Tersch.Liefs van Wim,Alie,G,K,V,B

• 14 Januari 2009 - 08:32

Douwe:

Hoi B&H

Hoe staat het leven ermee?.
    We hopen van goed.
    Aan de schaatspret is nu een eind gekomen.
    Jammer de jeugd heeft er van genoten.
    We zijn met R&R naar de afsluitdijk geweest bij kornwerderzand en daar kon je prachtig schaatsen.
    Er waren ook een stel aan het kiteboarden op schaats en die haalden hoge snelheid en maakten wel sprongen van een meter of vijf.
    En koud dat het was er was veel wind.
    Emily is gisteren geslaagt voor theorie examen voor autorijden.
    Ze was de koning te rijk.
    In een keer heeft ze het gehaalt.
    Ruurdtje moet morgen afrijden voor de auto hopelijk slaagt die ook.
    Dan is het hier weer even rustig.
    De kerskaarten heeft Anneke net opgeruimd.
    Ze hebben het altijd over die eerste donkere dagen na de feestdagen.
    Daar hebben wij geen last van.
    De eerste maand vliegt ons door de handen.
    Zo dat was het weer even uit Snits.

Groetjes Anneke en Douwe en de kinderen.

• 04 Februari 2009 - 14:50

Ria Verburg:

Moi Hilly en Bonne
    We hebben je koffie party gezien,wat ben jij
    toch maar een klein wijffie bij die andere vergeleken.In Delfzijl is alles öke.Ik ben weinig op de club geweest door omstandigheden we zijn veel in Amsterdam geweest,Kees zijn zus heeft met de fiets een ongeluk gehad
    en daarbij haar nek gebroken,zij heeft nu een hele konstructie op haar hoofd,om haar nek wervels op zijn plaats te houden.Zo doende zijn we veel bij haar in Amsterdam.

Veel liefs Ria en Kees