Toeristische week - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Toeristische week - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Toeristische week

Door: Bonne en Hilly

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

17 Juli 2009 | Bangladesh, Dhaka

Deze week met Ria op stap geweest, want ze komt hier natuurlijk niet om een beetje uit te slapen en op het balkon te zitten (grapje). Afgelopen zaterdag met Bonne naar zijn werk geweest. Zijn collega is op vakantie naar Vietnam en dus moeten zijn honneurs ook waargenomen worden en dan moet er ook 6 dagen gewerkt worden, omdat er op “Bonne’s”
bedrijf een 6 daagse werkweek geldt. De autorit erna toe is heel leuk, langs (lees dwarsdoor en zeer zeker geen 4 baans autowegen) al die kleine dorpjes en met de auto op de veerpont over de Ganges. Op de werkplek werden we uitermate gastvrij ontvangen met (veel ) koffie en verschillende koekjes, want daar zijn ze hier gek op. De personeelsleden volgden ons op de voet en we moesten alles bekijken (zelfs de gebedsruimte). In de keuken werd prima eten klaargemaakt (alle personeelsleden eten daar warm tussen de middag) en zij wilden beslist dat we meeaten. Maar omdat zij afgepast koken, hadden ze dus door ons minder moeten eten en dat wil ik niet. Als echte Nederlander hadden we natuurlijk brood met kaas bij ons. Zondag (dat is bij ons het begin van de nieuwe week) hebben we gewinkeld en Ria heeft een leren tas gekocht en 2 brillen op sterkte, een zonnebril en een gewone, stonden haar leuk, donderdag kunnen we ze ophalen. Maandag heeft Ria gezwommen (ik ben niet zo’n zwemster) in het zwembad bij de Dutchclub en ze had het bad helemaal voor haar alleen (water 30 graden). Later kwam er nog een meneer bij waar ze gezellig mee gekeuveld heeft. Liggend op de bedden langs het zwembad nog even genoten van een fruitsalade en natuurlijk patat.
Dinsdag naar het ouderlijk huis van de Houseboy geweest. Zijn ouders wonen in de provincie Gazipur, dat is ongeveer 40 km. hiervandaan, maar we troffen een file (zoals zo vaak hier) omdat de weg afgezet was, want er moest een auto met minister langs!!! Ria leek het erg leuk om te zien hoe de mensen hier leven, en dat heeft ze zeer zeker meegemaakt. Tegen de houseboy had ik gezegd, dat zijn moeder geen drukte moest maken, alleen een kopje koffie met een koekje. Maar nee hoor, de tafel stond weer vol en het was heerlijk (zijn moeder had zelfs chips voor mij gebakken). Rijst, vis, mihoen en nog salades en sausjes. Het hele dorp liep uit om ons te bewonderen, maar de mensen zijn hier vreselijk hartelijk en nodigen je allemaal uit om hun huis en hun koe (dat is status) te komen bekijken en iedere familie zet weer eten op tafel. Ria zei, dat ze eerst slecht in slaap kon komen door alle nieuwe indrukken (verder slaapt ze als een roos).
Woensdag hebben we de Dhaka citytour gedaan, dat boek je hier bij een reisbureau en dan laten ze je de bezienswaardigheden van de stad zien. Het was een hele leuke vermoeiende trip, want je ziet heel veel en dan de warmte erbij. Het busje dat ons vervoerde had gelukkig airco en we hadden een hele goeie, Engels sprekende gids. Aangekomen bij een moskee moesten de schoenen uit en Ria had zelfs een doekje mee, om het hoofd te bedekken. Natuurlijk maakte ik weer een gigantische fout, want ik wilde de iman een hand geven, maar deze mag geen vrouwen aanraken, maar hij kon er gelukkig om lachen. We zijn vaak uit de bus geweest om weer iets te bekijken en zo kwamen we ook op een lokale markt, waar de houseboy (die ook mee was en enorm genoot) goedkope vis zag en dat wordt hier heel veel gegeten. Hij wilde 1 kopen maar als hij alles kocht kreeg hij de 10 enorm enorm dikke vissen voor 10 euro, ik zei inpakken en meenemen en ook wat aan jouw moeder geven. Die had ons immers zo verwend, maar probeer je voor te stellen, 10 vissen in een open zak in de auto!!!!
Onderweg gingen naar een Banglarestaurantje (dat bij de trip was inbegrepen) en natuurlijk kregen we kip (het enigste wat ik niet lust) maar verder was het prima. Zelfs een gewone wc (geen gat in de grond).
Het was dus een enerverend weekje.
Groetjes Bonne, Hilly en Ria en tot mails.

• 17 Juli 2009 - 07:35

Trea:

wat weer een leuke belevenis en wat worden jullie daar leuk hartelijk ontvangen overal is hier toch een beetje anders

veel plezier bog

groetjes Trea

• 17 Juli 2009 - 07:45

Willy:

Geweldig weer, wat een verhalen!! En zo te horen wat een temperatuur. Hier valt de regen al weer met bakken uit de lucht. We hebben wel een heerlijk weekje gehad hoor. Maar morgen begint het skutsjesilen en dan wil je wel lekker buiten zitten met het zonnetje erbij, om alles lekker te volgen vanaf het schip met een pilske natuurlijk, maar ja..... dat is Holland, ut is net oars!!
    Groetjes van Jappie en Willy en héél veel plezier nog met Ria. Laat haar maar heel veel zien, en dan kunne wij ook meegenieten!

• 17 Juli 2009 - 08:44

Jannie:

Ik geniet elke keer weer van jullie belevenissen,het zou voor heel veel mensen wel eens goed zijn om te zien hoe de mensen daar leven,om te waarderen wat we hier hebben.Groetjes Gert en Jannie.

• 17 Juli 2009 - 14:30

Tietje :

Hallo Hilly, het was weer een mooi verhaal,wij zijn ook weer terug van Turkije geweldige vakantie gehad en lekker bruin,Peter is weer aan het werken, maar we hebben in Augustus ook weer 2weken vrij i.v.m Delfsail dan moet Peter brandwacht lopen op sail.tot mails en de gr aan Bonne.

• 17 Juli 2009 - 17:20

Heiko,anneke,marco:

Geweldig om jullie berichten weer te lezen!
    Ook gezellig dat Ria bij jullie is. Nu jullie al wat zijn ingeburgerd weet je precies wat leuk is om naar toe te gaan.
    En dan die gastvrijheid overal, echt super!
    Groetjes, Heiko, Anneke, Marco

• 17 Juli 2009 - 20:01

Titia:

ik denk dat ik binnenkort ook eens lekker kom zwemmen!

• 21 Juli 2009 - 10:05

Ria V:

Moi Hilly
    Geweldig wat zijn die mensen toch gastvrij,daar kunnen wij nog heel wat van leren.
    Weer een mooi verhaal,compleet met beelden,dus wat je verteld kunnen we ook zien.Ga zo door.
    Groetjes aan jullie en ook voor je gast Ria.

• 21 Juli 2009 - 19:57

Annie:

Nog even wat tijd gemaakt om je verslagen te lezen,na onze ;portugeese vakantie wat hebben we het mooi gehad in ieder geval wat weer betreft ten op zichte van Nederland(vanacht thuisgekomen)Alles snel in de wasmachine(je weet het wel)en opnieuw een koffer gepakt om morgenvroeg naar Zwitserland te vertrekken even een paar dagen bij Andrea op de koffie hi hi.doe de groeten aan Ria wij zijn toen Harm nog leefde nog bij hun in Zwolle geweest,misschien weet ze het nog.Groeten en tot lezens Henk en Annie