Ramadan - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Ramadan - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Ramadan

Door: Hilly en Bonne

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

28 Augustus 2009 | Bangladesh, Dhaka

Afgelopen vrijdag hebben we een Hawaïfeestje gehad in de Dutchclub. De hele tennisbaan was overdekt met in het midden een danspodium en schitterend aangekleed met vele kleuren en palmboomtakken. Iedereen zag er vrolijk gekleed uit. Het was een gezellig weerzien, want heel veel waren op vakantie geweest, maar ook hier zijn de scholen weer begonnen. Heel veel van deze kinderen gaan naar de Amerikaanse school (1000 euro per maand schoolgeld) maar er is heel veel te doen. Ze hebben een eigen voetbalveld , 2 prachtige airco sporthallen, prachtig zwembad, eigen bussen waarmee de kinderen worden gehaald en gebracht en ook krijgen ze warm eten op school. De Nederlandse kinderen gaan (de Amerikaanse school is tot 15.00 uur) nog 2 middagen in de week anderhalf uur naar de Nederlandse school in de Dutchclub anders zouden ze, als deze terugkomen in Nederland een taalachterstand hebben, en ze hebben maatschappijleer, want kinderen die hier geboren zijn weten niet eens wie Maxima is. Zaterdag 22 augustus is hier de Ramadan begonnen en duurt altijd 30 dagen. Zolang de zon in zicht is mogen de Moslims niet eten en drinken. Je moet je de riksjajongens voorstellen, die in deze warmte, kilometers fietsen en niet mogen drinken. Ze proberen (stiekem) tijdens het douchen (een waterstraaltje achter een gordijntje) water binnen te krijgen en poetsen ze hun tanden (veel) vaker dan normaal om toch een beetje water binnen te krijgen. Ook valt in het straatbeeld op dat er nergens koffietentjes geopend zijn overdag. Omdat de islamitische kalender gebaseerd is op het maanstelsel zijn er 354 dagen in een jaar en daarom 11 dagen korter dan het zonnejaar. Dit betekent dat Ramadan in alle seizoenen terechtkomt en dit is de rechtvaardigheid van Allah. Anders zouden de moslims in een werelddeel constant in lange, hete zomerdagen moeten vasten en andere in korte, koude wintermaanden. Door het jaarlijkse vasten kan een Moslim eigenschappen aanleren als discipline, uithoudingsvermogen, zelfbeheersing en respect ten aanzien van de medemens en Allah. Bij zonsondergang komen alle families bijeen waar hele gezonde maaltijden worden gegeten en bij zonsopgang mierzoete gebakjes, thee, melkdranken en heel veel fruit. Onderweg zijn gebouwen ook heel mooi versierd en daar komen ‘s avonds de Moslims samen om te eten. Weten jullie ook weer even wat Ramadan inhoudt. Ook hoorde ik nog een echt Banglaverhaal, als je snel naar het vliegveld (of zoiets) wilt kan je een ambulance met sirene huren!! (in Nederland ondenkbaar).
Groetjes Bonne en Hilly en tot mails.

• 28 Augustus 2009 - 08:08

Ria:

Wat een sfeertje tijdens het Hawaifeest! ook erg leuk om de amerikaanse school eens te zien. Zag ik nou bij Eveline dezelfde stof als van mijn jurk?
    Tot Skype en groeten aan iedereen.Liefs Ria

• 28 Augustus 2009 - 12:44

Titia:

Wat een vrolijke zonnige foto,s allemaal.
    Hier zomert het nog een beetje, maar het wordt al vroeger donker.
    We hebben tot nu toe een prachtige zomer gehad. Niet zo heet als bij jullie(gelukkig)
    Alle goeds van Titia

• 29 Augustus 2009 - 16:28

Haydée:

zoals altijd is het verhaal prachtig door jou verteld, en de bijbehorende goede foto's bij sommigen kon je echt zien op de rug dat het warm was, de hele rug nat.
    Zo te zien heb jij ook diverse kleren laten maken ik zie je nu een paar keer met kleding die zeer zeker niet van Nederland komen.
    Wij hebben net een prachtige Delfsail met mooi weer achter de rug.
    Groetjes tot horens.

• 30 Augustus 2009 - 18:43

Alie Van Der Linde:

Hallo Bonne en Hilly

Harstikke leuk om jullie reis op deze manier mee te maken. Bedankt, alles is hier verder oké.
    Groetjes van Alie

• 03 September 2009 - 19:34

Jeanette:

Hoi Bonne en Hilly.

Wat een andere wereld! Volgens mij hebben jullie het wel gezellig daar! Leuk om jullie wel en wee een beetje te volgen.

Groetjes