Eten - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Eten - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Eten

Door: Hilly en Bonne

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

11 September 2009 | Bangladesh, Dhaka

Vorig weekend een etentje gehad met live muziek (een 4 mans bandje) met de hele avond verschillende gangen opgediend en natuurlijk weer de nodige versiering, waar ze hier gek op zijn en waar je een firma voor in kunt huren. Deze firma zorgt voor 25 euro, voor stoelen, tafels, statafels; verlichting en de kleuren van de bloemen en kleedjes kun je zelf uitzoeken. De volgende dag wordt alles weer keurig opgehaald. Jan-Willem was mee en een meisje dat in de Dutchclub logeert, zij is geboren in Bangladesh en is geadopteerd in Nederland toen ze 6 jaar was (nu is ze 35) en zij is hier om eventuele familie te (vinden) ontmoeten. Ze is getrouwd met een Nederlandse boer, die ze heeft ontmoet bij de reünie van “boer zoekt vrouw”.
Ook heeft Maurits zijn 31e verjaardag gevierd, in het Italiaanse restaurant. Drank verkopen ze daar niet, dus ieder neemt zijn eigen natje en droogje mee. Het was erg gezellig en na afloop nog met Mark naar zijn etage geweest. Zondagmiddag zijn we naar de verjaardag van Simon geweest ( de vader is een collega van Pieter) hij is 1 jaar geworden en ook bij dit feestje een prachtige taart en een gezellige drukte.
Het dagelijkse boodschappen doen kan hier erg tijdrovend zijn. Iedereen heeft hier alle tijd en alles wordt op papiertjes geschreven en 4 keer nageteld. In het kleinste winkeltje staan wel 5 personen. De ene vraagt wat je wilt hebben, de ander haalt het op, de derde doet het in een zakje en de baas rekent met je af. Hebben ze iets niet dan wordt dat snel uit een andere winkel gehaald, want het kent elkaar allemaal. De markt is een rumoerige, gezellige aangelegenheid. Alles is keurig opgesteld en het fruit opgepoetst en iedereen roept of je bij hem wilt komen kopen. Ik ga vaak naar dezelfde, dus dat weten ze onderhand wel. Ze verkopen hier (op supermarkten na, die hebben alleen champignons en asperges in blik) geen ingeblikte groentes, zakjes of gesneden, dus je eet wat de tijd van het jaar brengt. De mangotijd is bijna afgelopen en ook het seizoen voor de verse doperwtjes. Maar nu is er weer volop bloemkool, rode biet, sla,witte kool,komkommer en spinazie. Fruit is er altijd volop en heerlijk van smaak. Op de markt kun je een geitje, schaap of koe kopen, die staan daar aan een touwtje (blijven ze langer vers) en je kunt het daar ter plekke laten slachten. Ook staan overal manden met kippen. Kippenvlees wordt hier veel gegeten en verwerkt in knakworstjes, hamburgers en zelfs de “Smack” is van kippenvlees.
Op de markt lopen allemaal jongentjes van ongeveer 10 jaar met grote rieten manden op het hoofd en die willen voor 2 eurocent graag jou boodschappen dragen. Ik heb meestal dezelfde en die kent mijn riksjaman ook al, dus hij brengt het keurig naar de riksjawachtplaats en pikt mijn riksja uit de 10 tallen die daar staan te wachten op klanten.
Meestal staat mijn riksja om 10.00 uur ‘s morgens beneden bij het appartement en dan belt hij mij even (ik heb zijn nummer ook) en vraagt of ik die dag ook gebruik van hem wil maken.
Service toch? Zie je dat een taxi doen in Nederland?
Volgende week is het einde van de Ramadan (dat is nodig ook, want er zijn heel veel mensen ziek en zelfs dan drinken ze niet) dan volgen er 4 vrije dagen en dan zoeken alle families elkaar op om te eten en te drinken. Dus heel Bangladesh verplaatst zich, dat is hier moeilijk voor te stellen want het verkeer is bijna altijd een chaos. Wij gaan 4 dagen naar Bandarban, een heel mooi bergachtig gebied. Zelfs Bokul zijn broer (22 jaar) die al 2 jaar in Saoedie Arabië werkt (daar werken heel veel Bangla’s) komt voor 2 weken naar huis. Die zullen we zondag van het vliegveld halen, we zijn benieuwd, jullie horen het nog wel. Vanmorgen zijn we even naar de Amerikaanse school geweest, want Sabiena had van haar zwemclub een estafettewedstrijd. Ze zijn met hun ploeg vierde geworden. Natuurlijk moesten we de schoolklassen van de kinderen ook even bekijken, want ze zitten net in een nieuwe groep, dus ook een nieuw lokaal. Volgende week horen jullie hoe het tripje naar Bandarban was.
Groetjes en tot mails.

• 11 September 2009 - 12:35

Ria:

nou Hillie al weer heel wat beleeft mooie foto,s die an de slager is ook grappig maar de afval is wel erg hoor? maar ja die mensen weten niet anders he nou groetjes uit nieuwolda moi moi

• 13 September 2009 - 10:18

Anja:

Ha die hilly
    wederom een mooi verslag!
    Tja kan me goed voorstellen dat de ramadan weer ten einde moet zijn want je kunt je inderdaad niet voorstellen wat een impact dat op iemands leven moet zijn en dan ook nog ziek worden bbbbrrrr ik moet er niet aan denken.
    volg je verhalen nog steeds en met veel plezier.
    groetjes en tot de volgende keer maar weer.

• 14 September 2009 - 07:23

Boukeline:

Hoi Hilly,

Lês altiten dyn ferhaaltsjes op't Bogerman in leuk begin fan de dei, bin benijd nei de folgjende.

gr. Boukeline