Koninginnedag - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Koninginnedag - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Koninginnedag

Door: Hilly en Bonne

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

28 April 2012 | Oman, Masqat

Afgelopen weekend kregen we een uitnodiging van de ambassade om met de Nederlanders Koninginnedag te vieren. Nu is dat niet de juiste datum, maar hier zijn 52 ambassades en die hebben allemaal hun eigen “National day”. Natuurlijk wordt dat allemaal in de weekenden gevierd, dus je snapt wel wanneer je hier ambassadeur bent, wat je in het weekend te doen staat. Op de uitnodiging stond “tenue de ville” hetgeen betekend: luxe stadskleding (lang leve internet). Het vond plaats in een prachtig hotel met muziek, bitterballen en haring met uitjes (allemaal speciaal ingevlogen).
Het thema dit jaar was architectuur in Nederland en er waren verschillende maquettes, o.a. het Groninger museum en het Gasunie gebouw(De Apenrots) in Groningen en een woontoren in Leeuwarden. Na een toespraak van de ambassadeur werd het prachtige buffet geopend, met op de achtergrond een film van het bezoek van Koningin Beatrix.
Met Zein (de Soedanese vriend) zijn we even naar de haven van Muscat geweest, daar lag 1 van de grootste cruiseschepen van de wereld, de “Queen Mary 2”, het schip is gebouwd in Frankrijk en de thuishaven is Engeland. Tijdens de open dag (voor de tewaterlating) op de scheepswerf stortte een voetgangersbrug in en 16 mensen kwamen om. Het schip lag hier 1 dag en was op wereldreis. Even een paar weetjes: 1310 hutten met de prijs van $125,= (hut zonder uitzicht) tot $540,= per dag, 2620 passagiers en 1320 personeelsleden. Lengte 345 m. breedte 41 m. en hoogte 72 m. het betreft 17 dekken. In de haven van Muscat komt iedere dag (behalve op vrijdag dan is alles gesloten) een cruiseschip, meestal komen deze vanuit Dubai, via Muscat naar Egypte. De schepen komen hier 10.00 uur aan, vele taxi’s en bussen staan klaar om tegen hoge prijzen langs de bezienswaardigheden te jakkeren en exact 18.00 uur vertrekt het schip onder luid getoeter, want er wordt in de nacht gevaren. Het zijn meestal cruises van 8 dagen met vertrek uit Egypte. Wanneer ik in de haven naar de “souks” (overdekte winkeltjes met souvenirtjes) ga, is het eerste wat ik zeg: ik woon hier en kom niet van het schip, dan betaal ik 20 % van de gevraagde prijs! Dat noemen ze handel.
Sabaah al khayer vanuit Muscat.

• 28 April 2012 - 06:09

Margolia Vd Meulen:

Met veel plezier lees ik jullie verslagen. Mooi land voor zover ik het heb gezien van jullie foto's. Nog een mooie tijd daar.

• 28 April 2012 - 23:20

Haydée:

Weer een leuk verslag zoals altijd door jou, en mooie foto's, maar ik zag geen foto van jou en Bonne in de krant groetjes Haydée

• 29 April 2012 - 14:35

Sita:

I got mail!! You see.....
    Alweer feest!? Bonne is toch niet ambassadeur geworden he??
    Nog ff door feesten loiverds en dan is het weer feestin Holland!!!

• 01 Mei 2012 - 21:17

Anja:

tjonge weer de tweede keer dat ik dit moet doen bij mij komt het nooit in 1x over .
    maar ik heb weer genoten van de foto`s en het reisverslag over Oman, en ja OOOOhhh man wat zou ik graag een poosje met jullie willen ruilen en dat kan natuurlijk niet dus geniet ik extra van jullie foto`s .........liefs anja

• 02 Mei 2012 - 19:41

Hans:

Die logeerkamer ziet er niet slecht uit. De rest overigens ook niet. Begin nu toch serieus te denken aan een (lig)fietsvakantie in Oman.