Onlusten in Dhaka. - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Onlusten in Dhaka. - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Onlusten in Dhaka.

Door: Bonne en Hilly

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

27 Februari 2009 | Bangladesh, Dhaka

Het is hier sinds woensdag erg onrustig geweest, er werd ons geadviseerd in onze wijk te blijven en woensdagavond niet naar buiten te gaan. Telefoon en internet werkten niet naar behoren.Het speelde zich af op ongeveer 10 kilometer van ons huis. Hier even nog het nieuws uit de krant:
LAATSTE BERICHT
Muitende Bengalese grenstroepen hebben hun opstand opgegeven. Er was machtsvertoon van de regering in de vorm van tanks in de straten van de hoofdstad Dhaka voor nodig om de paramilitairen te overreden de wapens neer te leggen.
Geen vlekkeloze overgave
De paramilitaire soldaten van de zogeheten Bangladesh Rifles hadden woensdagavond al toegezegd zich over te geven, nadat de regering had beloofd dat zij niet gestraft zouden worden en dat hun eisen zouden worden bekeken. Maar toen de overgave stokte en de muiterij naar andere plaatsen in het land leek over te slaan, waarschuwde premier Sheik Hasina dat zij zou "doen wat nodig is om aan het geweld een eind te maken". Kort daarop betrokken tanks en pantserwagens met zware machinegeweren stellingen rondom het hoofdkwartier van de grenstroepen. Niet lang daarna hesen de muiters de witte vlag.
Ontevreden grenswachten
De grenswachten zijn er al langer ontevreden over dat hun beloning achterblijft bij die van het leger. Het steekt hen dat op hogere posten bij de grenspolitie altijd legerofficieren worden benoemd. Verder worden zij nooit ingezet voor vredesmissies van de Verenigde Naties, die voor Bengalese begrippen lucratief zijn. Het leger vervult een belangrijke rol in Bangladesh. Het land heeft een geschiedenis van militaire staatsgrepen en politieke moorden. Het land is nog maar pas weer onder burgerbestuur gekomen.
Het is nog niet duidelijk of de situatie ook buiten Dhaka weer onder controle is. .Bij een opstand van soldaten in het hoofdkwartier van de grenstroepen in Bangladesh zijn gisteren mogelijk vijftig mensen omgekomen. Dat heeft onderminister van Justitie Kamrul Islam gezegd.
Gijzeling
De rebellen hielden een tijdlang honderd mensen - voor het overgrote deel officieren - gegijzeld. Inmiddels hebben ze zich overgegeven."We hebben met de soldaten gesproken en die hebben gezegd dat 50 officieren zijn gedood", aldus de onderminister na een bezoek aan de eenheid nadat de rebellen de wapens hadden neergelegd. Hij kon het cijfer niet bevestigen.
Weigering loonsverhoging
De soldaten van de Bangladesh Rifles kwamen in opstand nadat hen een loonsverhoging werd geweigerd. Regeringskringen in buurland India hebben inmiddels hun bezorgdheid geuit over de situatie in Bangladesh. New Delhi gaat er wel van uit dat het niet om een militaire putsch gaat. Toch werden de Indiase grenstroepen in verhoogde staat van paraatheid gebracht. India en Bangladesh hebben een meer dan 4.000 kilometer lange gemeenschappelijke grens.

Maar de rust in Dhaka is weer wedergekeerd, het is alleen jammer dat nu net mijn neef zijn schoonouders voor 6 dagen hier zijn om vakantie te vieren. Omdat je niet overal naartoe kan en mag.
Maar vanavond gaan we weer naar de Dutchclub voor een hapje, dan gaat het gewone leven weer door.
Je kan niet zeggen dat we hier niets meemaken, er gebeurd altijd wel iets.
Groetjes uit een (weer) rustig Dhaka,
Tot mails.

• 27 Februari 2009 - 09:12

Sita:

Gelukkig!!...

• 27 Februari 2009 - 17:16

Tom:

weer een hele geruststelling, hoop dat et rustig blijft zodat jullie gewoon kunnen doorgaan zonder dat ze daar cowboytje spelen.
    Nog knap dat jullie die foto's konden maken, lijkt alemaal net echt.

hoi groeten van ons

• 28 Februari 2009 - 09:14

Ria:

Ik heb hier ook de berichtgeving over de muiterij per krant en tv gevolgd. Er wordt nu gesproken over in ieder geval 66 doden en nog tientallen vermiste personen. Erg onwezenlijk om dit van zo dichtbij mee te maken lijkt me( gezien de foto's). Hopelijk blijft het nu rustig.
    Groetjes,Ria