Bokuls ouderlijk huis en een bruiloft. - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Bokuls ouderlijk huis en een bruiloft. - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Bokuls ouderlijk huis en een bruiloft.

Door: Bonne en Hilly

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

13 Maart 2009 | Bangladesh, Dhaka

Toen wij bij mijn houseboy thuis waren, vroeg zijn moeder of we snel een keer bij haar langs wilden komen en dat kan je hier heel moeilijk weigeren. Ze wonen in Gazipur, dat is buiten Dhaka en ongeveer anderhalf uur rijden.
We werden heel hartelijk (door het hele dorp) ontvangen en de hele familie was opgetrommeld. Zij wonen in een “huis” verdeeld in 2 gedeeltes, slaapzitvertrek en keuken.
Zijn vader heeft een stukje bouwgrond en ze hebben een koe (verse melk) en ganzen voor de eieren, en die hadden jongen.
Zelfs zijn broer die in Saoedi-Arabië werkt belde nog, dus iedereen was ingelicht.
Natuurlijk was er weer volop eten en de moeder at voor deze speciale gelegenheid met een lepel! De rest natuurlijk met de handen. Ze had ook heerlijke bloemkoolroosjes in gekruide bloem gefrituurd (nee, niet in een frituurpan maar buiten op stenen in een ronde blikken kom, in de olie). Ik heb ook even de “klederdracht van de omgeving”aangehad,dat zie je op de foto.
Vrijdagmiddag de 13e zijn we naar een bruiloft van Bokul zijn nicht geweest. Woensdagavond was het alleen voor de mannen en donderdagavond alleen voor de vrouwen (dan wordt er alleen zoet gegeten) en vrijdag voor 500! gasten.
De bruid zit in een lotus houding van 13.00 tot 17.00 uur (ik zou nooit weer overeind kunnen komen) op een soort hemelbed. Op haar handen zaten pentekeningen waar ze 5.00 uur 's morgens mee begonnen zijn en 5 uur! duurde. Bij de ingang staat een tafel met twee mannen en die noteren de naam van iedereen en hoeveel geld ze geven.
Om 12.00 uur ‘s nachts voor de bruiloft wordt een koe geslacht (die kost hier 140 euro) en 100 kippen en 40 mensen zijn de hele nacht! Bezig om alles te bereiden. Er was pittig vlees, kippenpoten, kip in kerriesaus, zoete geraspte wortel, komkommer en heel veel rijst en fruit.
De bruidegom kwam om ongeveer 15.30 uur aan, maar hij kan ook niet komen, dat weet niemand. Dan wordt hem het totaalbedrag overhandigd (dat was 180 euro) en dan gaat hij ook op een hemelbed zitten, 20 meter van de bruid, en deze krijgt dan gouden sieraden van de man (hoeveel hangt af van de rijkdom van de familie) De bruidegom krijgt een hele bak fruit, en dit wordt hem door familie in de mond gestopt.
Als hij dit wil laat hij de bruid ook wat fruit brengen, maar dat hoeft niet, zij krijgt de hele middag niets! Op de foto’s kunnen jullie het afwassen zien (daar wordt je niet vrolijk van) want er wordt gegeten in series van 100 personen. Dit was heel leuk om een keer mee te maken.
Met Bonne’s verjaardag zijn we even naar een Indiaas restaurant geweest (een collega van Bonne was 5 dagen hier) en donderdagavond hebben Pieter en Sabiena met de kinderen hier gegeten. Dus ook in Dhaka wordt je gewoon jarig.
Bedankt voor alle digitale kaartjes, telefoontjes en e-mail berichten, het is dus niet ,uit het oog uit het hart.
Tot mails uit een 35 graden Dhaka.

• 13 Maart 2009 - 16:07

Trea:

ik heb je gevonden hahaha staat je leuk zo'n boerka hahaha
    jullie maken ook van alles mee he!leuk man
    veel plezier nog en Bonne nog gefeliciteerd .

• 13 Maart 2009 - 18:29

Tietje:

Bonne nog gefeliciteerd,de foto,s zien er weer mooi uit.Die pen tekeningen op het bruidje haar handen die nog een betekenis, of hoort dat bij hun cultuur. Veder ziet het er allemaal gezellig uit.Ik heb begrepen dat jullie in April even thuis komen?
    hier is alles goed,de groeten van peter en tot mails maar weer .doeiiiii

• 14 Maart 2009 - 18:30

Titia:

Allereerst Bonne nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag/En ,Rixt heeft het prachtige pakje voor Jurre van jullie gekregen.
    Leuke informatie en foto,s van de bruiloft die jullie daar meegemaakt hebben.
    Ik herkende je direkt Hilly op die verboren foto!!!!

• 15 Maart 2009 - 10:04

Ria:

Volgens mij vervelen jullie er geen moment: op deze manier leer je wel alle in's en out's van een land en de bevolking kennen. Leuk om te lezen en de foto's maken het compleet.
    Groetjes,
    Ria

• 15 Maart 2009 - 11:47

Ria V:

Bonne nog gefeliciteerd met je verjaardag hoe jong?Als ik het zo bekijk horen jullie bij de familie van Bokul.Wat zijn deze mensen gastvrij,daar kunnen wij nog wat van leren.Als jullie in April in Nieuwolda zijn laat het even weten.En die boerka staat je goed,aanhouden.

Groetjes

• 15 Maart 2009 - 19:11

Diete:

Erge aparte belevenissen weer luitjes.Hilly die lange zwarte jurk staat je prima.Wij hebben vrijdag een beregezellig elfstedenfeest gehad in Ijlst,was ook net iets voor jou Hilly,nu groetjes van mij (diete)