Reisje naar Srimongal - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Reisje naar Srimongal - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Reisje naar Srimongal

Door: Bonne en Hilly

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

25 Juli 2009 | Bangladesh, Dhaka

Vrijdagavond was er een Mexicaanse barbecue in de Noorse club met livemuziek uit de jaren 70/80; het was heerlijk en gezellig.
Zaterdag had de ambassadrice (Bea) haar afscheid van de Dutchclub (er volgt nog een officieel afscheid). Haar opvolger komt uit Brabant en heeft een Deense vrouw en vier kinderen, hij was hiervoor gestationeerd in Ethiopië. Er waren natuurlijk de nodige hapjes en bitterballen!
Maandag zijn Ria en ik vertrokken met een georganiseerde reis naar het noord oosten van Bangladesh (Srimongal). Het begon met een treinreis van 5! uur en we werden ‘s morgens om 6.15 uur opgehaald.
We waren een bezienswaardigheid (groot en blank). Het verblijf was een bamboe cottage en alles was erg “basic”. Nachts was het aardenacht en je hoorde alleen het kabbelen van de waterval, maar we moesten wel van het restaurant terug over een heel smal bamboe bruggetje. De handdouche was te kort voor ons en we moesten zittend op het toilet douchen en we misten natuurlijk de airco (we hadden 2 staande ventilatoren) en het was gemiddeld 37 graden. De gids (19 jaar) en chauffeur hebben vreselijk hun best gedaan om het ons naar de zin te maken. Als eerste hebben we de theetuinen (immens grote velden) bezocht, een prachtig meer, torenhoge watervallen, pittoreske dorpjes en een enorm groot woud met bomen van 100 meter en daar konden we de Gibbons zien, dat zijn apen die leven in grote groepen. Er viel in dat woud een enorme stilte over je heen, maar het was echt de moeite waard. Onderweg hebben we in een theehuisje (het staat in Lonely Planet) thee gedronken dat uit 7 verschillende laagjes thee bestond , het zag er heel mooi uit en was lekker maar vreselijk zoet, want ze zijn hier heel royaal met suiker. Waar we overnachten was 1 klein restaurantje ( 2 tafels) dat hoorde bij het resort (4 van dezelfde soort optrekjes) en dat was echt lachen. Morgens elk 2 chipattie’s een beetje groente en een hardgekookt ei en avonds witte rijst en een kippenpoot! Groente en een banaan na. Maar de prijzen waren ook geweldig: 50 eurocent voor een ontbijt en 1 euro 50 voor het “diner”, maar het was met liefde klaargemaakt en de kok kwam steeds vragen of alles naar wens was. Ik denk dat we afgevallen zijn, veel water met die hitte, veel lopen en supergezond eten. Toen we de laatste avond op de terugweg naar ons restaurant reden, werden we overvallen door een gigantische hoosbui, dikke takken knapten van de bomen op de weg en onze chauffeur durfde niet verder. In een super duister theehuisje (waar normaal geen vrouwen komen) heeft onze gids gevraagd of wij wel even binnen mochten schuilen, nu je begrijpt de mannen die daar zaten wisten niet wat hun overkwam, iedereen nam foto’s met zijn telefoon (want hoe arm ze ook zijn iedereen heeft een telefoon) en na een kopje thee en een gefrituurd groenteballetje (zeer scherp) gingen we weer op weg. We hadden de mazzel dat we onder een omgewaaide boom doorkonden, want de vrachtauto’s en bussen moesten wachten tot deze verwijderd werd, en dat kan hier heel lang duren. Op de terugweg zijn we op het verkeerde station in Dhaka uitgestapt (foutje) dus onze chauffeur was er niet, dan maar met de taxi (die 3 euro komen we ook wel weer overheen).
Toen we thuiskwamen had de houseboy heerlijk voor ons gekookt en dat is dan weer heel fijn thuiskomen (in de airco en een heerlijk bad).
Voordat we uit het resort vertrokken, probeerde de kok ons iets met handen en voeten duidelijk te maken. Bleek dat die morgen de eclips (zonsverduistering) was, en het was waar te nemen van India tot China, duizenden toeristen waren afgereisd om dit te bewonderen en wij wisten het niet eens, maar hebben het toch meegemaakt.
Tot mails
Groetjes uit Dahka.

• 25 Juli 2009 - 17:27

Annemarie:

Hoi!!!

Wat leuk om te lezen en zien wat jullie daar allemaal beleven! Erg grappig! Succes daar en groetjes van Hans, Annemarie en Kyano

• 25 Juli 2009 - 20:34

Ans Briet:

He, Hilly

Wat gaaf dat je dit allemaal mag meemaken.
    Ook wel spannend!!!!
    Hier alles O.k.
    We zijn naar Toscane geweest...prachtig!!!

• 26 Juli 2009 - 12:51

Alie En Willem:

Hallo bonne en Hillie

Wat een mooi verhaal van jullie reis,zo zie je nog es wat van de wereld.
    Hier is alles oke,de groeten van de hele Fam.

• 26 Juli 2009 - 18:23

Anja:

Hallo Globetrotters,
    Ja Hilly wat jij ook allemaal beleeft is haast met geen pen te beschrijven maar als jezelf in dat soort landen bent geweest begrijp je het beter.
    Dus ik snap het wel en heel erg leuk om al je verhalen te lezen.
    Succes daar en tot het volgende verslag!
    Groetjes anja

• 29 Juli 2009 - 17:33

Alie Van Der Linde:

Hallo Bonne en Hillie,

Wat moeten jullie een hoop indrukken opdoen, geweldig dit reisverslag.
    Bedankt dat ik mee mocht genieten. Ik ga ervan uit dat alles goed met jullie gaat. Hartelijke groet van Alie

• 02 Augustus 2009 - 15:53

Ria:

nou al weer heel wat beleeft dan is het in een dorp als nieuwolda rustig heee hahahaha nou heb nog een week vac en dan moet ik er weer tegen aan nou de groetjes van deze kant moi moi

• 08 Augustus 2009 - 18:54

Boukeline:

Hoi,

Leuk om it allegearre te lêzen en de foto's te besjen. Geane mei de 2 jongsten nije wike noch in wike nei Kos, en dan binne de kyntsjedagen wer oer.
    Groetnis, Gerrit en Boukeline