Opening winkel - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Opening winkel - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Opening winkel

Door: Hilly en Bonne

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

05 September 2009 | Bangladesh, Dhaka

Afgelopen vrijdag was er in de Dutchclub van 16.00 tot 18.00 uur even een samenzijn om de nieuwkomers voor te stellen. Voor de schoolvakanties de afscheidsfeestjes en nu de opvolgers van deze mensen. Pieter en Sabiena hadden een uitje, dus hebben wij de kinderen meegenomen. Er was na afloop barbecue en de kinderen natuurlijk patat en croquet. Zondag naar de geboorteplaats van de houseboy geweest, zijn moeder had al 10 dagen koorts en daar wordt dan niets aan gedaan. Haar met de auto opgehaald, toen naar het ziekenhuis en daar vermoedden ze dat ze een ontsteking had en ze heeft een kuur van 10 dagen medicijnen meegekregen. En volgens Bokul (want daar is ze nu in “huis” omdat ze dan dichter bij het ziekenhuis is) slaat het aan, de koorts is gezakt. Met de vracht riksja 14 planten opgehaald, die waren eigendom van een Duits meisje, die daar 3 jaar ambassade erop had zitten en weer terugging. Er zaten enorme grote planten tussen en het vervoer hier is al lachen. De Duitse woonde 5 hoog zonder lift!!! En wat natuurlijk niet te voorkomen was, Bonne en ik allebei ziek. Het begon met zijn chauffeur, onze houseboy en zelfs in Timo zijn klas was de helft! ziek. Ze noemen het hier “changing season”, de warmere periode komt weer aan en dan is iedereen verkouden, last van de keel en 2 dagen koorts. Je hebt hier 2 keer hetzelfde seizoen in het jaar, dat heeft te maken met de zon, die vanaf 2 keer per jaar van evenaar naar keerkring gaat.
Maar we knappen ondanks nog wat snotterigheid weer op. Donderdag hadden we de officiële opening van een lokaal winkeltje. Dat is opgezet met geld van een Nederlands project “OneWorldExperience” (informatie 1we.com). De winkel zal gerund worden door de 20 jarige Shamor Marak en deze is dan weer in staat zijn moeder, broers en zusters te onderhouden. Want zonder vader en een zieke moeder is er geen inkomen. Dido de voetbalcoach heeft een woordje gesproken en Marc (hij ondersteund hier het project) heeft de officiële opening verricht. De muzikale omlijsting werd verzorgd door 2 gitaristen, die speciaal een liedje voor de gelegenheid hadden geschreven. Er waren geen hapjes en drankjes in verband met ramadan. Dat valt hier direct op, want alles wordt met eten opgeluisterd.
Ria had bij mij nog een bestelling gedaan om stoffen poppenkasten en handpoppen voor haar kleinkinderen te bestellen, die worden meegenomen door Jan-Willem want die gaat binnenkort naar Nederland. Met de riksja heb ik ze opgehaald en daar kreeg ik me toch een stortbui onderweg, ik kwam dat winkeltje binnen en mocht op een handdoek staan na te druppen.
Groetjes Bonne en Hilly en tot mails

• 05 September 2009 - 12:37

Trea:

en wederom een prachtig verhaal van jullie belevenissen met ups en downs

beterschap

• 05 September 2009 - 12:57

Rixt,jeroen Jurre:

Mooie foto's!
    Leuk die fietsen, voor jullie maar beterschap.
    Hier is alles goed, jurre is al weer 7 maanden.
    Begint te kruipen zo leuk,
    tot mails, dikke kus

• 05 September 2009 - 13:27

Uit Appingedam:

Hoi Bonne & Hilly
    Hebben ze daar ook een Nick & Simon?
    Hier alles goed de kinderen weer naar school ,dus alles gaat weer zijn gang, we krijgen nog een paar dagen de zon te zien en dan zal de herfst wel invallen,het is nu ook aldoor regen (brrr)Gelukkig dat jullie weer opgeknapt zijn van de griep.De foto"s zien er leuk uit,morgen huis vol visite Peter jarig, duuuuuuuuuuus druk. Tot mails en xxxxx

• 05 September 2009 - 15:17

Ria:

wat ziet het er gezellig uit met al die planten! Ik zie wel dat de kleermaker nog steeds werk heeft,om maar niet te spreken van de naaisters in het Sumu project.(mooie handpoppen vooral de rups) Dido is ook multifunctioneel inzetbaar.Hilly wanneer begin jij met het vrijwilligersproject? Veel sterkte en beterschap gewenst voor allemaal vanuit Zwolle.

• 05 September 2009 - 16:57

Alie Van Der Linde:

Leuke foto,s + verslag.Ik lees en kijk er altijd met plezier na.
    En beleef zo jullie reis mee.
    Alles weer een beetje normaal na Delfsail, was een hectische periode.
    Groetjes van Alie

• 06 September 2009 - 10:58

Ria:

Hallo nou gelukkig gaat het al weer beter met jullie nog bedankt voor het kaartje, nou wat mooie planten en weer leuke foto,s hier in nieuwolda is het rustig echt dorps leven he hahahahaha nou we horen weer groetjes uit nieuwolda moi moi

• 06 September 2009 - 11:03

Ria:

o ja gister avond was bangladesh nog op t.v wat een overstroming en kinderen leerden zwemmen dat is dan leuk om te zien omdat jullie daar ook zijn natuurlijk normaal let je daar niet zo op dat wou ik je nog effe vertellen groetjes

• 06 September 2009 - 12:12

Annie:

Hallo weer eens een reactie van mij,niet dat ik al je verslagen niet lees,maar soms is een reactie steeds het zelfde.Gelukkig geen Mexcicaanse griep,ik vindt changing season ook wel een coole benaming voor een griepje.Lijkt wel gezellig zo al die planten,nooit geweten dat jij ook nog groene vingers hebt(of moet ik die eer aan de house boy overlaten?).
    Nou Bonne en hilly vanuit een zo langzamerhand herfstig Sneek,de hartelijke groeten van Henk en Annie.

• 28 Juni 2010 - 16:10

Hannie De Haan Bult: