RIJBEWIJS - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu RIJBEWIJS - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

RIJBEWIJS

Door: Hilly en Bonne

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

31 Maart 2012 | Oman, Masqat

Afgelopen zondag heb ik mijn rijbewijs op kunnen halen. Bonne had het al en nu kon ik mijn internationale rijbewijs omwisselen voor een Omanees. Het enige wat ik moest doen was alfabet letters oplezen om een gezichttest te doen en dat was alles. Ook hier weer vrouwen en mannen gescheiden.
Het is een politiebureau alleen voor rijbewijzen en buiten staat het vol met lesauto’s. Voor 1200 euro heb je les, tot je het rijbewijs hebt gehaald. Toch heb ik soms het idee dat het hun hier wordt gegeven, gezien hun rijstijl. De chauffeurs van taxi’s en waterauto’s zijn de meest bijzondere.
Het lijkt wel of ze 's morgens een pilletje nemen, ze scheuren en drukken andere weggebruikers bijna van de weg en bij ongelukken is vaak een taxi betrokken. Ook valt het op dat taxichauffeurs vaak rode tanden hebben, deze kauwen op bepaalde besjes die een zogenaamde “zaligmakende” uitwerking hebben.
Het wegenstelsel is hier een systeem van in- en uitvoegen. Muscat is langgerekt aan de kust en vanaf het vliegveld tot de haven van oud Muscat ongeveer 40 kilometer. Dit wordt verbonden door 3 (parallel aan elkaar gelegen) hoofdwegen en met in- en uitvoegstroken met een systeem van een Nederlands “klaverblad” naar diverse wijken. Als je te lang door bent gereden is er altijd een mogelijkheid om bij een vluchtheuvel te keren. Er zijn weinig stoplichten en heel veel rotondes. Er wordt enorm aan nieuwe wegen gewerkt, o.a. veel nieuwe viaducten. Iedere week komen er 6000 auto’s bij. De wegen zijn ontzettend schoon (Muscat is de schoonste hoofdstad ter wereld) en honderden mannen zie je overdag vegen en papierprikken (zelfs de 4 baans wegen). Wat hier het autorijden aangenaam maakt, is de benzineprijs: 0,20 eurocent per liter! Onze auto neemt 1 liter op de 5 kilometer en daarmee ga je in Nederland niet gezellig een blokje om. Het is opvallend dat als de Omanisch werken, ze bijna altijd chauffeur zijn, van taxi’s, vrachtwagens of privéchauffeur. In de wegenbouw werken hoofdzakelijk Indiërs, Pakistaniers en Bangladeshi.
In Muscat wonen 500.000 mensen waarvan 100.000 van buiten de grenzen.
Morgen ga ik even autorijden, moet even oefenen want de auto is een automaat. Vandaag zijn we naar zee geweest want Bonne heeft een werphengel gekocht, maar niets gevangen, dus moesten we alsnog uit eten.
Groetjes en tot mails vanuit Muscat.

• 31 Maart 2012 - 07:24

Ria R:

Van harte gefeliciteerd met het verkrijgen van je rijbewijs. Het heeft even geduurd,maar dan heb je ook wat. En dan nu nog een eigen karretje??????
    Stoer,hoor dat vissen van Bonne,maar misschien moet er wel ander aas aan(zegt een leek op dat gebied) Ik kan me voorstellen dat het geen straf is om op deze manier buiten de deur te moeten eten: het ziet er heerlijk uit.
    Groetjes uit Zwolle.

• 31 Maart 2012 - 08:10

Hallo Hilly En Bonne:

Nu Hilly haar Omanese rijbewijs heeft gaat ze lekker toeren, wat een leuk verslag heb je weer en
    wat een prachtige wegen zeg, en natuurlijk heb je het erg gevonden dat Bonnen niks heeft gevangen, want je moest noodgedwongen uit eten hahahahaha en zo te zien op de foto was het lekker.
    Groetjes en tot lezens

• 31 Maart 2012 - 13:17

Margreet:

Jammer dat je je Dafje niet meer hebt, die was een stuk voordeliger! Kan je helemaal elke dag uit eten. Niet een gek systeem van betaling voor rijlessen e.d. en incl.examens neem ik aan.
    Mag je als vrouw wel gewoon rondtoeren of alleen op de langzaamste strook? Zo te zien allemaal heel relaxed. Groeten van hier, ook van Jan en de kids.

• 31 Maart 2012 - 20:38

Karel:

nou, eindelijk iets nieuws, ken Bonne nu bijne een jaar of wat maar heb em nooit nooit met een hengel gezien, is vlgs mij ook de eerste keer. nu even een opdracht voor Hilly, lijkt me leuk om foto te zien met zo'n mooi islaam doekje voort snaveltje en dan achter het stuur van de ltr bak.
    nou, de groetnis.

• 01 April 2012 - 06:46

Klara:

Dag Bonne en Hilly
    Doe je wel voorzichtig,ze kunnen je wel van de weg rijden als ik je ervaringen lees.We willen wel graag een Bonne en Hilly terug.Wel heerlijk om daar te tanken.Hier is het als je op zoek gaat naar een "goedkoop"tankstation", 1,73 euro per liter.Op het eiland is het nog 10 cent duurder.
    Wat heb je een mooi rijbewijs,je staat er mooi op.
    Wij zijn gisteren naar "Snowworld"geweest in Velzen-Zuid.V. en B. gingen skieen en snowboarden.
    In een skihal.Heel erg leuk.We overnachten in een hotel.Gerard wilde een Ipad 3 bekijken,overal uitverkocht,niet te geloven.Het is een hype.Vandaag schijnt de zon,maar wel fis.Vorige week
    was het haast zomer en konden we de korte broek aan.
    Veel liefs van Gerard,Klara,Vincent en Bernice.
    Veel werkplezier en lekker genieten!

• 02 April 2012 - 11:51

Titia:

Hallo Hilly en Bonne

Wat een prachtig appartement.
    Zo te lezen hebben jullie het daar prima nar de zin.
    Je hebt een poosje niks van mij gehoord omdat we veel weg zijn geweest.
    By the way nog van harte gefeliciteerd met Bonne;s verjaardag.
    Hier is alles oke!
    Binnenkort stuur ik je een uitgebreide mail over ons leven hier.
    Doei

• 02 April 2012 - 14:52

Anja:

hey alletwee,
    dat rijmt namelijk gefeliciteerd hilly met je rijbewijs als het hier ook zo ging had ik het misschien ook gedaan maar ja daar is hier niet!!
    ik geniet van je verhalen en de mooie foto`s !!!
    genieten jullie daar ook maar lekker door.
    liefs anja.