Kazen. - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu Kazen. - Reisverslag uit Masqat, Oman van Hilly-Bonne Stienstra - WaarBenJij.nu

Kazen.

Door: Hilly

Blijf op de hoogte en volg Hilly-Bonne

26 Oktober 2012 | Oman, Masqat

Deze week ik langs beide buurvrouwen geweest, want ik had hen beloofd een souvenir uit Nederland mee te nemen. Dat is erg moeilijk, want bijna alles is hier te koop. Dus voor beide een Edammer kaas meegenomen. Kaas is hier duur en meestal gesneden (Old Amsterdam en gesneden Frico). De linker buren hun dochters zoontje van acht, nam hem mee naar buiten en meende dat het een voetbal was. De rechter buurvrouw moest ik uitleggen wat kaas was en nadat ik vertelde dat het vaak op pizza’s zat begon het haar te dagen, maar ze vond de vorm wel heel vreemd.
Over de wolken had ik jullie al verteld, maar nog niet dat er bliksem en onweer met een hele dikke regenbui is geweest. Dat was sinds februari niet meer voorgekomen. Wij zaten in een praktisch leeg (Turks) restaurant en de ober vertelde ons, dat Omani’s met regen binnen blijven. Het is heerlijk een buitje, want het blijft gewoon 33 graden, maar hier hebben de inwoners direct de paraplu boven hun hoofd.
Wat hier ook opvalt is dat alle (zeer grote) rotondes weggehaald worden en vervangen door kruispunten met stoplichten. Velen hadden hier moeite met rotondes, wanneer ze in de binnenste ring rijden, kunnen ze er niet meer af komen en rijden alleen maar rondjes. De voetgangers-lichten (zijn hier voor het eerst) hebben ook niet veel waarde, want iedereen steekt gewoon over.
Volgende week heeft Bonne een week vrij (alles is gesloten), want van 24 oktober t/m 27 oktober is het Id-Ul-Hadj oftewel bedevaart naar Mekka. 26 oktober t/m 29 oktober is het Eid Al-Adha; dat is het offerfeest. Iedereen koopt nieuwe kleren en eet veel zoet. Rijke mensen geven geld en eten aan de armen en het eten kun je naar de dichtstbijzijnde moskee brengen en daar kunnen arme mensen gratis eten. Het is een feest voor de moslims (die het kunnen betalen) om naar Mekka te gaan. Hier wordt gezegd dat iedere moslim eens in zijn leven in Mekka moet zijn geweest. Bij de buren zijn ze al dagen bezig te frituren en koken en natuurlijk moest ik ook proeven en werden hier de nodige zoete heerlijkheden gebracht.
Tot mails vanuit Muscat.

• 26 Oktober 2012 - 14:45

Frits En Tineke:

hallo beste mensen, vanuit Krewerd een hartelijke groet, Frits en Tineke

• 28 Oktober 2012 - 00:11

Titia :

Was weer een mooi verhaal .dat met de arme mensen wat geven ,dat moeten de rijke mensen hier ook doen ...maar hier krijgen de rijken steeds meer !
    Mooie foto,s .
    tot mails maar weer ..kijk er weer naar uit .
    Liefs van ons xx